"Vi låter unga ta över rodret, och ger dem verktyg att höja sina egna och andras röster", Karl Bjurman, Liv1 Productions

Fryshuset och Focus Nordic inleder samarbete

Under 2020 lanseras en ny produktionsbyrå på Fryshuset. En ungdomsredaktion som får stöd och verktyg att utvecklas tillsammans, samtidigt som de genom praktik och riktiga uppdrag tar sina första steg mot en arbetsmarknad som törstar efter nya perspektiv och talanger.

Bakom ungdomsredaktionen ligger Fryshusets verksamhet Liv1 som i tre år skapat och lyft spännande berättelser runt om i Sverige. Nu är det dags för nästa fas där fokus ligger på att bana väg för nästa generations storys och storytellers, och låta Sveriges framtid berätta.

– Vi låter unga ta över rodret, och ger dem verktyg att höja sina egna och andras röster, berättar Karl Bjurman, ansvarig för Liv1 Productions.

Liv1 startar först upp en ungdomsredaktion i Stockholm, med målet att starta på alla Fryshusen i Sverige. Unga kommer få tillgång till utrustning, utbildning, praktisk erfarenhet samt möjlighet att ta riktiga uppdrag. Med Fryshusets samlade kompetens och verksamhetspalett omkring sig finns även förutsättningarna och stödet att dra igång egna projekt.

En viktig pusselbit i detta är Focus Nordic, som inte bara bidrar med professionell utrustning utan även engagerar förebilder i branschen som kan inspirera och öppna upp dörrar. Karl Bjurman igen:

– Vi vet vikten av att ge våra unga relevanta förebilder som kan skapa mod och uppmuntra till att bryta barriärer. Där är Focus Nordic en perfekt partner, som har ett fantastiskt nätverk av inspirerande och kreativa personer. Mötet mellan den äldre och yngre generationen är väldigt viktigt då grupperna sitter på så olika kompetenser. Vi letar alltid efter partners som brinner för samma sak, det är då vi verkligen kan göra skillnad.

Baserat på en gemensam passion för film, foto, podcast och kommunikation hoppas Fryshuset och Focus Nordic kunna bygga broar mellan generationer, låta dem mötas och skapa ihop. På så sätt hoppas duon inte bara stötta nästa generations storytellers utan även påverka de berättelser som syns och hörs idag.

Rekryteringen till ungdomsredaktionen är igång och kick-off tillsammans med Focus Nordic är inplanerad till den 24:e mars.

Kontakt

Karl Bjurman, projektledare för Liv1 Productions  – en del av Fryshuset, tel 073-950 22 50, karl.bjurman@fryshuset.se

Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen! Vi skapar gemenskaper där unga syns, hörs och räknas. På denna grund bedriver vi ett 50-tal olika verksamheter inom områdena; skola, passionerade intressen, sociala perspektiv, utbildning och arbetsmarknad. www.fryshuset.se

Focus Nordic