Fryshuset rekryterar hiphopartisten Keya och Sebastian Daka från Djurgården till ny skola i Husby

Fryshusets nya grundskola i Husby/Kista rekryterar lokala förebilder till sina profilutbildningar inom musik och fotboll.

Som en del av Fryshusets pedagogiska konceptet arbetar man med passionerade intressen under skoltid. Inom ramen för detta kommer eleverna som valt musik som passionsämne att ha hiphopartisten Keya och juniortränaren Sebastian Daka som lärare och tränare. I en tid när förorten förlorar både invånare och elever vill de visa att kompetensen och kraften finns precis där. Även övriga passioner, basket, dans och media, kommer att utgå från detta synsätt.

I Husby och Kista får jag arbeta med något som jag brinner för. Ungdomarna är vår framtid och jag finner en stor tillfredsställelse i att kunna bidra till deras personliga utveckling, inte bara inom fotboll, men också som människor, säger Sebastian Daka.

Sebastian Daka har flera års erfarenhet som fotbollstränare i en av Sveriges största och mest framgångsrika klubbar.

Keya är en välkänd profil inom Stockholms hiphopscen och har samarbetat med bland andra Ken Ring och Gee Dixon. Han släpper sitt debutalbum senare i år.

Jag har valt att vara en del av detta projekt eftersom jag känner att det är på tiden att ungdomar får en bra utbildning i kombination med en hobby de gillar. Och förhoppningsvis kan min insats bidra till att hobbyn bli mer än bara en hobby, säger Keya Turan.

För frågor om Fryshuset grundskola i Husby/Kista, kontakta rektor Vesna Prekopic
Telefon: 0761-269515
Mail: vesna.prekopic@fryshuset.se

Fryshuset är en ideell organisation som har funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter inom områdena skola, passionerade intressen, sociala perspektiv, utbildning och arbetsmarknad. Fryshuset har verksamheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar och finns representerade över hela landet via vårt riksnätverk av ungdomsorganisationer.