Den 1 mars tar Fryshuset över driften av tre av Nacka kommuns fritidsgårdar: 2:an, Henriksdal och Fisksätra.

Fryshuset tar över fritidsverksamhet i Nacka kommun

I januari kom beslutet att Fryshuset tar över driften av tre av Nacka kommuns fritidsgårdar: 2:an, Henriksdal och Fisksätra. Övertagandet träder i kraft den 1 mars och inleds med en aktivitetsvecka där unga får prova på olika workshops kopplade till Fryshusets verksamheter och passioner. Det bjuds även på tävlingar och underhållning. Det här blir också första steget i Fryshusets ambition att utveckla fritidsgårdarna tillsammans med de unga i området.

– Sedan starten har Fryshuset följt en ungdomsdriven modell och utformat vårt arbete utifrån vad unga behöver och vill se i sitt lokala område. När tiderna förändras förändras också vi, för att kunna fortsätta skapa trygga sammanhang och relevanta aktiviteter som engagerar. Det ska bli oerhört spännande att nu få göra den resan tillsammans med Nackas unga, säger Andreas Bjurefors, verksamhetsansvarig för Fryshusets öppna verksamheter i Stockholm.

Enligt Andreas Bjurefors kan utbudet komma att inkludera både gamla och nya aktiviteter, där Fryshuset hoppas kunna bidra med en bredare palett av möjligheter, möten och gemenskaper för unga i Nacka.

Mer information om vad som händer på fritidsgårdarna kommer att läggas upp på Fryshusets och de aktuella fritidsgårdarnas hemsidor och sociala mediekanaler.

Alla aktiviteter genomförs i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer med anledning av coronapandemin. Detta innebär att antalet deltagare i lokalerna tillvidare begränsas, liksom att ett flertal aktiviteter för tillfället genomförs digitalt.

Avtalet med Nacka kommun gäller under fyra år, till och med februari 2025, med möjlighet till förlängning.

Information med anledning av Covid-19

I enlighet med de nya direktiven från Regeringen och Stockholm stad så kan Fryshusets öppna verksamheter endast ta emot ett begränsat antal unga på de fysiska platserna. Flera av verksamheterna finns även tillgängliga digitalt, bland annat på Instagram, där intresserade unga kan ta del av olika typer av innehåll, tävlingar och aktiviteter.

Fryshusets olika mötesplatser har alla olika förutsättningar beroende på hur lokalerna ser ut och vilka aktiviteter som erbjuds. Intresserade unga som vill få information och uppdateringar om planerade aktiviter ombeds följa fritidsgårdarnas respektive sociala medier.

Presskontakter

Andreas Bjurefors, Verksamhetsansvarig Fryshusets öppna verksamheter, andreas.bjurefors@fryshuset.se

Alva Wikman, Föreståndare och Verksamhetskommunikatör, alva.wikman@fryshuset.se

Amelie Sandström, Kommunikationsansvarig Fryshuset Stockholm, amelie.sandstrom@fryshuset.se

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se