Fryshusets prisbelönade verksamhet Sharaf presenterar nya heders hjältar i Riksdagen.

Pressinbjudan Den 20 januari anordnas en viktig konferens i Riksdagen på temat ”Hedersrelaterat liv”. Då utnämns även den tredje gruppen av Sharaf Hjältar av integrations- och jämställdhetsminister minister, Jens Orback. På samma scen kommer även tidigare utnämnda Sharaf Hjältarna att finnas för en samlad manifestation av unga mäns kamp för kvinnors rättigheter. Den tredje gruppen av Sharaf hör hemma i Sollentuna. De är nio killar med olika etnisk, kulturell och religiös bakgrund som har utbildas i mänskliga rättigheter och jämställdhetsfrågor för att arbeta mot hedersrelaterat förtryck. – Vi märker att vi har stor hjälp av tidigare Sharaf-grupperna, säger Ahmet Benhur, som är ansvarig för Sollentuna gruppen. De fungerar som förebilder för andra unga män och visar att det vi gör fungerar. Att de uppmärksammats positivt av media, skolor de besöker och samhället i stort när de vågar ta avstånd från hedersförtrycket betyder mycket. Sharaf hjältar startades 2003 som ett projekt inom Fryshusets verksamhet Elektra i Stockholm. Målet är att få unga invandrarkillar att diskutera jämställdhet och hedersrelaterat våld. En modern folkrörelse där unga lär unga hur vi kan arbeta med värderingsfrågor i praktiken. Det är viktigt med en gemensam värdegrund som bygger på respekt för de mänskliga rättigheterna ”Om vi är tio som får hundra att fortsätta kanske dom sen får tusen att göra det” (Sharaf Hjältar/Botkyrka) Tid och plats Tid: 20 januari, 2006 klockan 09.00 – 17.00. Utnämning Sharaf Hjältar klockan 15.40 Lokal: Riksdagen, 2 Kammarsalen, Stockholm, ingång från Riksplan, Norrbro. Föranmälan press Med anledning av hög säkerhet kan endast föranmäld press tas emot. Föranmälan till: info@gdn.se senast den 19 januari. Välkommen att bevaka hela konferensen eller endast utnämning av Sharaf Hjältar/Sollentunagruppen klockan 15.40 För hela konferensprogrammet kontakta info@gdn.se Historik Sharaf Hjältar Grupp ett diplomerades år 2004 och har bl a föreläst på Scotland Yard och i Istanbul. Grupp två diplomerades den 12 januari 2005 i Östergötland/Linköping Grupp tre diplomeras i Riksdagen den 20 januari I riksdagen kommer vi att ha 23 Sharaf Hjältar på scenen samtidigt! För mer information kontakta Arhe Hamednaca, ansvarig Sharaf hjältar mobil: 0739 50 22 81 Anna Rinder, verksamhetsansvarig Elektra mobil: 0739 50 22 52 Eduardo Grutzky, chef sociala projekt Fryshuset mobil: 073950 22 72 Rita Criborn, informationschef Fryshuset mobil: 0739 50 22 51 Konferens ”Hedersrelaterat liv” anordnas av: Riksdagen tvärpolitiska SRHR-gruppen (Sexuell,Reproduktiv Hälsa och Rättigheter) i samverkan med Amnesty, Föreningen för Utveck-lingsfrågor (FuF), frivilliga organisationers fond för Mänskliga rättigheter, Gender Development Network, Rädda Barnen, RFSU, Svenska UNIFEM-kommittén, Fryshuset och Nätverket mot våld. Med stöd av Stockholms Kulturförvaltning.