Gällivares främsta energispridare koras på Fryshusandan

Gällivares främsta energispridare koras på Fryshusandan

I samband med Fryshusandans besök i Gällivare delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Gällivare.

Från och med den 30 mars kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

Tid: 13.30 den 19 april 2010

Plats: Folkets hus. Hantverkaregatan 5, 982 31 Gällivare

Här är de nominerade;

GK Norra Norden  Gymnastikskola

Gymnastikföreningen startades redan 1921 i Kiruna och sysselsätter idag människor i alla åldrar. Föreningen är oerhört viktig för Kiruna då det i första hand handlar om gymnastik, men även om att vara en god ledare. Som ung människa behöver man bli sedd, hörd, bekräftat samt att få tillhöra en grupp vilket förmedlas på GK Norra Norden gymnastikskola.

Kontaktperson: Cecilia Holmgren

Telefon: 070 323 56 54

Mail: cecilia.holmgren@bredband.net

Istappens Ungdomsgård

Här är det ungdomarna som står i fokus vilket Monicka som är ansvarig på Istappen bestämt uttrycker. På Istappen har åldern ingen betydelse, där tar de äldre ett syskonansvar för de yngre vilket gör verksamheten äkta, unik och gemytlig. Svappavaara är en liten ort och Istappens ungdomsgård är ett viktigt inslag för ungdomarna som bor och lever där.

Kontaktperson: Monicka Ainasoja

Telefon: 070 305 70 05

Mail: monicka.ainasoja@home.se

Jokkmokk Basket

En mötesplats för unga där det viktiga är att ha roligt, lusten för basket och en öppenhet för att unga människor hela tiden utvecklas. Det viktigaste är inte att vinna, ibland så växer och utvecklas man genom förlust. Genom goda ledare som ser till barnens och ungdomarnas behov har denna ungdomsverksamhet hos Jokkmokk Basket växt sig stark genom åren och kommit till att bli en stabil verksamhet för Jokkmokks unga.

Kontaktperson: Lasse Mikkelsson

Telefon: 070 391 26 97

Mail: lasse.mikkelsson@plannjabasket.com

Fritidsgården Stacken

I Gällivare finns Stacken, en fritidsgård som har mycket verksamhet för unga människor mellan 12 – 20 år. De engagerade fritidsledarna ser till att ungdomarna får komma med förslag på det de vill göra som de sedan förverkligar.  Men det är även viktigt att man som ung känner att Stacken är ett ställe där alla är välkomna att bara komma och hänga.

Kontaktperson: Eva Spets

Telefon: 070 314 78 36

Mail: eva.spets@kommun.gellivare.se

Ridklubben Dundret

Till ridklubben Dundret i Gällivare kom så mycket unga tjejer för att rida så man bestämde sig för att göra ett ungdomsgårdsrum med verksamhet för tjejerna samt deras vänner. Ett fantastiskt initiativ då verksamheten med unga människor handlar om att ta ansvar och se till unga människors behov vilket Dundret tagit tillvara på.

Kontaktperson: Maria Israelsson

Telefon: 070 335 33 89

GSK Brottning

Denna brottningsklubb i Gällivare har skördat stora framgångar både nationellt och internationellt. Det som kännetecknar brottningsklubben är att den största andelen medlemmar är tjejer, och genom en undersökning för två år sedan var denna klubb den största idrottsklubben i Norrland för barn mellan 5 – 10 år. Ett av de viktigaste ledorden är samhörighet, och med bra engagerade ledare gör GSK brottning en viktig insats för barn och unga.

Kontaktperson: Hanna Wennström

Mail: h_wennstrom@hotmail.com

Gällivares ungdomsråd

Här kämpar unga för att förbättra andra ungdomars rättigheter. De jobbar aktivt mot droger genom att trycka på kommunen och andra viktiga personer för att få till förändring. De anordnar även egna arrangemang för att få bort ungdomar från platser som kan innebära risk för droganvändning. Här hjälper de unga varandra.

Kontaktperson: My Spets

Mail: my_spets@hotmail.com

För mer information kontakta;

Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05,carolina.vallin@fryshuset.se

Monica Bruhn, Vattenfall, 0702-94 83 89,monica.bruhn@vattenfall.com

Eller se; www.vattenfall.se och www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandans bakgrund;

Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Gällivares kommun.