Göteborgs främsta energispridare koras på Ungdomskonferensen

Göteborgs främsta energispridare koras på Ungdomskonferensen

I samband med Ungdomskonferensen i Göteborg delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för unga i Göteborg.

Fram till den 21 januari kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

Tid för Ungdomskonferensen: 25-26 januari

Plats: Burgården konferenscenter
Information och program hittar du på: www.fryshuset.se/fryshusandan

Här är de nominerade;

Vi på filten

2008 skapades den ungdomsstyrda föreningen, Vi på Filten. Föreningen är ideell, politisk obunden och arbetar med att främja mångfald och gemenskap. Ursprunget till föreningen går tillbaka till 2005 då rasistrelaterade problem kulminerade i Östra Göteborg. Picknickfestivalen blev den aktivitet som ungdomarna i föreningen tog fram vilket har visat sig vara en succé. 5000 besökare som firar nationaldagen på temat, för allas lika värde. Föreningen Vi på Filten gör ett fantastiskt arbete där ungdomarna är högst involverade i arbetet för att skapa ett samhälle som vi alla är stolta över.

Kontaktperson: Karolina Berntsson
Mail: karolina@vipafilten.se

GUTS – En mötesplats för tjejer

I Angereds centrum ligger sedan 2003 Blå stället vilket är en fritidsgård som arbetar intensivt för och med unga tjejer. Idag kan man se att framförallt tjejer deltar mycket mindre i kommunal ungdomsverksamhet. GUTS utgår från tjejers behov och arbetar intensivt med social coachning där tjejerna får växa och utvecklas så att de själva ser sin egen potential. Vi lever idag i ett modernt samhälle där unga tjejer mår allt sämre. GUTS gör oerhört viktiga insatser som har stor betydelse för dessa unga tjejer.

Kontaktperson: Eva Barron
Telefon: 070 780 05 20
Mail: eva.barron@gunnared.goteborg.se

MBU – Människan bakom uniformen

MBU är ett ungdomsinitiativ i Kortedala som vill skapa bättre relationer mellan ungdomar och anställda i uniformsyrken. Unga möter brandmän, väktare, poliser samt ambulanspersonal och genom relationsskapande mellan grupperna bygger man upp en förståelse och kunskap om varandra. Detta är ett viktigt initiativ till att på sikt minska ungdomsbrottsligheten då många unga inte alltid förstår konsekvenserna av sitt handlande, samt att de unga får goda vuxna förebilder som i dagens samhälle känns som en bristvara.

Kontaktperson: Rose-Marie Jonasson
Mail: rosemarie.jonasson@kortedala.goteborg.se

Meeths

Meeths är en mötesplats för unga centralt i Göteborg. På Meeths kan du som ung engagera dig i väldigt många olika aktiviteter samt att det regelbundet anordnas diverse spelningar och evenemang. Musik är ett genomgående tema för Meeths och att stötta och ge utrymme till unga talanger är viktigt samt att unga själva arrangerar sina framträdanden. Det skapas även teater, festivaler, filmkvällar, fotoutställningar med mera. Meeths verksamhet tar hand om unga som har ett genuint intresse för just sin talang och skapar utrymme för detta. En viktig verksamhet för Göteborgs unga.

Kontaktperson: Martin Andreasson
Telefon: 031- 365 74 01
Mail: martin.andreasson@centrum.goteborg.se

Rannebergens IF

Under 37 år har Rannebergens IF funnits och står än idag för god idrottskultur. Klubbens huvudidrott är fotboll men har under åren även bedrivit andra idrotter. Att även se idrott som en social investering med goda ledare som förebilder är oerhört viktigt. Rannebergens IF har under åren utvecklats och arbetar med ett socialt ansvar där det är viktigt att ledare för föreningen är goda vuxna förebilder. Det är viktigt att ta tillvara på alla unga oavsett bakgrund vilket är en grundvärdering för klubben. En viktig idrottsförening för Angered som gör skillnad.

Kontaktperson: Ralf Bertlin
Mail: sekreterare@rannebergensif.se

Fotbollskicken Hjällboskolan

Fotbollskicken är ett samarbete mellan Lärje-Angereds IF, Elite football coachning och Hjällboskolan. Det är fantastiskt att ta tillvara på all den positiva kraft och energi som finns inom fotbollen och föra den samman med skola och utbildning. Fotbollskicken arbetar med att ge verktyg till elevernas mognad och ansvarskänsla som ger dem motivation till att utvecklas positivt vilket skapar goda förutsättningar för en framgångsrik framtid med fortsatta studier och fotboll.

Kontaktperson: Mario Jadonic
Mail: mario@elitefc.se

För mer information kontakta;
Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05, carolina.vallin@fryshuset.se
Monica Bruhn, Vattenfall, 08-739 63 89, monica.bruhn@vattenfall.com

Ungdomskonferensen arrangeras av Fryshuset i samarbete med Göteborgs
stad, Vattenfall och lokala föreningar, organisationer och företag i Göteborg.

Ta gärna del av Fryshusandans resa på Facebook!