Gratis aktiviteter för ukrainska barn på Fryshuset i sommar

Gratis aktiviteter för ukrainska barn på Fryshuset i sommar

Varje sommar arrangeras lovaktiviteter för barn och unga på Fryshuset i Hammarby Sjöstad. I samarbete med Einar Mattsson stärks nu personalstyrkan upp och mer resurser sätts in för att kunna möta de som kommit från kriget.

— Kriget i Ukraina förväntas bli utdraget. Behovet av stöd kommer att finnas länge och skifta över tid. Vi följer kontinuerligt utvecklingen och utvärderar löpande var våra bidrag kan göra störst nytta. Att nu i sommar bidra till upplevelser för ukrainska barn här i Stockholm känns som rätt beslut i det här läget. På så sätt kan vi bidra till upplevelser som lindrar saknaden över ett sommarlov med släkt och kompisar i Ukraina, säger Stefan Ränk, koncernchef och delägare för Einar Mattsson.

I Fryshusets lovverksamhet ”Lovely Days” har unga möjlighet att prova på hundratals roliga aktiviteter under sommarlovet. Fotboll, basket, skate, dans, pyssel, rapbattles och badutflykter är bara några exempel på allt som händer under nio veckors sommarlov. För att alla ska ha en möjlighet att vara med hela dagen bjuder vi även på lunch och mellanmål.

— Fryshuset har en ambition om att kunna ta emot ukrainska barn och unga i alla våra verksamheter och samarbetet med Einar Mattsson gör det nu möjligt att kunna erbjuda även dem ett roligt sommarlov och möjlighet att träffa nya vänner och trygga vuxna”, säger Magnus Gyllenberg, verksamhetsansvarig på Fryshuset.

Lovely Days har öppet 13 juni - 12 augusti för alla unga mellan 10-20 år, måndag till fredag 12:00-18:00. Mer information om de dagliga aktiviteterna finns på @fryshusetlovelydays på instagram.

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se