Guldkorn till Fryshuset

Guldkorn till Fryshuset

I konkurrens med 400 andra projekt har Fryshusverksamheten Elektra, fått Allmänna Arvsfondens pris "Årets Guldkorn”. ”Guldkorn” är nyskapande projekt som har lyckats med att både engagera och aktivera människor. Där deltagarna själva varit drivande och verksamheten lever vidare av egen kraft, efter det att finansieringen från Arvsfonden upphör. Utöver äran fick Elektra ta emot 55 000 kronor att använda för att sprida erfarenheterna från projektet – hur man i ord och handling kan arbeta för mänskliga rättigheter mot hedersrelaterat våld. Priset delades ut på Arvsfondsdagen i Hudiksvall den 30 oktober 2007 Motivering löd: - Elektra tar ett samlat grepp där invandrarorganisationer, frivilligorganisationer och myndigheter på lokal, nationell och internationell nivå - ges möjlighet att samarbeta om de viktiga och svåra frågor som hedersrelaterat våld innebär. Det är unikt. Sharaf hjältar – killar som tar avstånd från hedersförtryck och agerar förebilder – är idag en oumbärlig delverksamhet inom Elektra som ger organisationen en förankring för dem som den främst är till för; ungdomar från förorterna. När Sharaf är ute och föreläser i skolor eller finns närvarande på fritidsgårdar väcker de tankar och känslor hos sina jämnåriga och Elektra får ta emot allt fler intresserade ungdomar. Ofta är det killar som vill gå med i en Sharafgrupp men även tjejer söker hjälp och behöver någon att rådfråga och prata med och som är intresserade av att göra samma jobb som killarna gör. Två Guldkorn till utnämndes; Skoldatateket i ”målgruppen barn” och Reumatikerförbundets projekt Nike – nätverk för invandrarkvinnor i ”målgruppen personer med funktionshinder”. Elektra är en verksamhet inom Fryshuset och finns i Stockholm Göteborg, Malmö och Linköping. För mer information om Elektra kontakta Arhe Hamednaca, verksamhetsansvarig 0739-50 22 81 Nigar Ibrahim, Göteborg 0739-50 22 59 Eva-Christin Arkenlund, Malmö 0739-50 24 86 Homan Mokhtari, Linköping 0739-50 22 69