Konferensen "Dags att gasa!" vill lyfta ungas motorintresse och belysa både utmaningar och möjligheter med intresset.

Inbjudan till konferensen "Dags att gasa!" den 20 maj

PRESSINBJUDAN

Den 20 Maj arrangerar Motorintresserad ungdom konferensen “Dags att gasa! - en digital konferens om och med motorintresserade unga i Sverige” Frågorna som konferensen vill belysa är: Vad gör vi för motorintresserade unga idag? Hur kan samhället bli bättre på att möta motorintresserade ungas intresse i framtiden? Vilka utmaningar och möjligheter finns kring motorintresset?

I konferensen vill Motorintresserad ungdom, MIU, lyfta den stora grupp unga som har ett passionerat motorintresse, samt diskutera och inspirera i hur vi lokalt och nationellt skapar rätt förutsättningar för att möta denna denna målgrupp.

MIU kommer, tillsammans med flertal gäster, belysa olika aspekter av fritidsaktiviteter kopplade till motorintresserade unga men också prata om utmaningarna kring intresset.

På programmet

• Ungas perspektiv på motorintresset
  • Expertpanel med kriminolog, polis, fritidsledare och representanter från det lokala näringslivet.
  • Vad ett passionerat fritidsintresse kan betyda för en individ och dess utveckling.
  • Bus och farlig körning på byn
  • Lyckade verksamhetsexempel och inspiration från landet

Gäster

Annie Seel – Svensk motorcykel- och rallyproffs, berättar om vad motorintresset inneburit för henne.

Camila Salazar Atías – Kriminolog, gängexpert och kunskapsområdeschef på Fryshuset.

Ulf Schön - ICA-handlare från Sollefteå

BRÅ - Representant från BRÅ, berättar om motorintresse sett ur ett brottsförebyggande perspektiv

Deltagare från Motorintresserad ungdom i Torsås, Borlänge och Östra Göinge.

Deltagare från Åkersberga Motorburna Ungdomar.

Deltagare från Kramfors Motorsportsklubb Young Wheels

Deltagare från Hudiksvalls Motorgård

Bo Ericsson från SVFV (Sveriges fordonsverkstäders förening), berättar om vilka möjligheter det finns för arbete inom fordons- och verkstadssektorn.

Programledare är  Michael Einhorn som tidigare arbetar bl a som programledare på SVT.

Fullt program och länk till anmälan hittar du här:

Länk direkt till anmälan

Varmt välkommen till konferensen!

Maja Heller, Nationell projektledare, maja.heller@fryshuset.se, 076-0010784

Om Motorintresserad ungdom

Motorintresserad ungdom är en del av Fryshuset, och verksamheten arbetar med att skapa trygga mötesplatser för unga med ett passionerat motorintresse. I våra garage möts unga mellan 13 och 25 år med passion för motorer. Här bygger och mekar de tillsammans och förutom att utöva sin passion byggs värdefull teknisk kompetens upp som kan leda till den första raden på ett CV. Motorintresserad ungdom är ett projekt med stöd från Allmänna arvsfonden.  Länk till Motorintresserad ungdom