Internet  -  mer på gott än ont

Internet - mer på gott än ont

Vilket ansvar har vi vuxna för att engagera oss i det som händer på nätet - och hur tar man som vuxen ansvar på nätet? Vad gör en nätvandrare och hur gör man när man nätvandrar? Är nätet farligt? Hur kan man använda sig av nätet när man jobbar med ungdomar? Vilka attityder har unga människor till nätet? Har de någon integritet?

Fryshuset påstår: Internet- mer på gott än ont. Seminarium tisdag 8 juli 10:00 - 11:30, Högskolan på Gotland, Studentcentrum, sal D 22.

Medverkande: Nätvandrarna/Webwalkers på Fryshuset: Magnus Söderberg, Helena Meyer, Heidi Ander och Lars-Ludwig Ekeman, representanter från Medierådet och Kairos Future.
För mer information kontakta: Maria Soares Lindberg
0739-50 22 29

Fryshuset är i Almedalen 7-12 juli 2008 för att sätta fokus på ungdomsfrågor, när det gäller utbildning, sociala villkor och en meningsfull fritid. Men vi kan inte göra det ensamma vi behöver stöd och breda samarbeten med andra organisationer, företag, myndigheter, politiker och privatpersoner. Att alla barn är allas barn är ett ansvar som hela samhället delar.

Vi håller seminarier om heder, ungdomsvåld och integration, om att möta unga på nätet och hur man hjälper barn i dysfunktionella familjer. Tillsammans med Kairos Future talar vi om framtidens skola, ungdomar och trender och den Ideella sektorns roll i samhället.

Vi frågar ut partiledarna, Mona Sahlin, Lars Ohly, Maria Wetterstrand, Göran Hägglund och partisekreterarna Per Schlingmann (m), Erik Ullenhag (fp) och Anders Flankning (c).

I våra olika paneler finns bl a ordföranden från Lärarfacken, länspolismästare Carin Götblad, medierådet, Peter Örn, Alice Bah Kuhnke, org. Maskrosbarn m.fl.

Vi finns i hamnen med katamaranen Handicat, på Högskolan/Studentcentrum och på Donnerplats.

I bifogad fil hittar du vårt program i korthet.

För mer information om frågeställningar och spännande personer som deltar i Fryshusets Almedalsvecka, se www.fryshuset.se/Almedalen

Väl mött i Almedalen!

Rita Criborn 0739 502 251 och Martin Dworén 0768 987 004