Invigning av Lugna Gatan och det nya aktivitetshuset för unga i Strängnäs

Invigning av Lugna Gatan och det nya aktivitetshuset för unga i Strängnäs

Lördagen 12 februari kl 13.00 är det dags! Kommunalrådet Jens Persson inviger och klipper bandet i det nya aktivitetshuset i Strängnäs. Alla är välkomna att delta och njuta av de nyrenoverade lokalerna. På kvällen blir det disco från årskurs 6 och uppåt.

I maj 2010 valde Strängnäs kommun att satsa nästan 10 miljoner kronor på meningsfulla arbeten och fritid för kommunens unga. Ungdomsjobb skapades under sommaren och nu invigs det nya aktivitetshuset och trygghetssatsningen Lugna Gatan.

- Satsningen är en investering för framtiden. Vi har igen det bland annat genom minskad skadegörelse, ett tryggare samhälle och en ökad framtidstro bland de unga, säger kommunalråd Jens Persson.

Lugna Gatan

I aktivitetshuset kommer även Lugna Gatan att hålla till. Lugna Gatan är en trygghetssatsning som Strängnäs kommun genomför i samarbete med Fryshuset.´Tre Lugna Gatan-värdar kommer under två år att arbeta med projektet bland annat genom att engagera ungdomar att blir juniorvärdar för Lugna gatan och hjälpa till att skapa lugn och trygghet på stan. Juniorvärdarna kan sedan bli positiva förebilder för andra unga.

Aktivitetshuset öppet för alla

Aktivitetshuset håller öppet för alla. På förmiddagarna blir det öppen förskola och olika projekt där föreningslivet är delaktigt. Det kommer att bli teater, konserter, skaparverkstad med mera. På kvällarna riktar sig verksamheten främst till ungdomar från årskurs 6 och uppåt.

Adress: Aktivitetshuset ligger på Finningevägen 38 i Strängnäs

Öppettider: Aktivitetshuset är öppet måndagar - torsdagar kl. 15.00 till 21.30. Fredagar och lördagar kl 15.00 till midnatt.

Lugna Gatan
Samir Mustafa tfn 073-950 23 15 samir.mustafa@fryshuset.se