Jag brinner för dig  - en kampanj för våra behövande barn, 4 december på Fryshuset

Jag brinner för dig - en kampanj för våra behövande barn, 4 december på Fryshuset

Julen är barnens högtid. En tid då våra små ska känna extra mycket värme, trygghet och glädje. Just därför är det också en tid då vi måste uppmärksamma barn som hamnar utanför, de som inget har och inget får. Det pratas om barnfattigdom i Sverige – men problemen är större än så.

Jag brinner för dig syftar till att stödja, uppmärksamma och hjälpa barn som lever i olika former av utsatthet, om barn i destruktiva miljöer, barn drabbade av fattigdom, våld, övergrepp eller annan psykisk eller fysisk ohälsa.

Jag brinner för dig drivs av organisationen Barn till Ensamma Mammor på Fryshuset. I vårt arbete möter vi dagligen barn som lever denna erfarenhet, dag för dag, år ut och år in.  Orsakerna till utanförskapet beror på olika faktorer, ofta handlar det om brister i det sociala skyddsnätet och arbetslöshet. Ibland rör det sig om familjer som hamnar i livskriser, såsom döden, skilsmässor, sjukdomar och andra oförväntade traumatiska livssituationer.

Det handlar om att ständigt bära med sig denna svidande känsla av exkludering från möjligheter, sammanhang, framtidsutsikter. Att ständigt hålla smärta och saknad inom sig, lära sig låtsas att den inte finns samtidigt som den på alla plan formar ens liv. Dessa barn är inte ett eller två, de är tusentals.

Vår innerliga önskan är att inte ett enda svenskt barn till ska känna sig utanför, bli sviket av vuxenvärlden eller gå förlorat.

Därför uppmanar Jag brinner för dig var och en av oss att agera i vår egen vardag, i vår egen närhet för barn och unga. Genom enkla handlingar kan var och en av oss beröra ett liv. Det handlar om att bry sig om.

Jag brinner för dig startar med en Manifestation på Fryshuset Stockholm den 4 december 17.00 – 19.00. Välkommen dit!

Fatima Åsard, verksamhetsledare Barn Till Ensamma Mammor

Tlf 0739 -502220 email fatima.asard@fryshuset.se

Se också www.fryshuset.se/barntillensammamammor och www.inkluderainvest.se