Jönköpings främsta energispridare koras på Fryshusandan

Jönköpings främsta energispridare koras på Fryshusandan

I samband med Fryshusandans besök i Jönköping delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Jönköping.

Fram till den 28 januari kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

När är konferensen:  2 februari 2011
Var:                            KFUM Ungdomens Hus, Huskvarnavägen 38, Jönköping
Information och program hittar du på: www.fryshuset.se/fryshusandan

Här är de nominerade;

Freja - Musikteater
Med musik, rytmik, sång och dramalekar för att träna kommunikation och samspel i grupp är det arbetssätt som Freja musikteater använder sig av. Musikteatern är en unik verksamhet för och med unga med autism och andra funktionshinder, som jobbar för att utveckla ungas egna kreativitet och skapa en plattform för socialt samspel med andra ungdomar. Verksamheten lyfter med glädje och kreativitet viktiga frågor och tankar kring funktionshinder.

Kontaktperson: Ingrid Sindahl - Norelius
Telefon: 070 688 75 50
Mail: ingrid.sindahl@smot.nu

Råslätts församlingsgemenskap
För 30 år sedan flyttade pastor Håkan Karlsson till miljonprogrammet Råslätt, där han även var med och startade upp församlingsgemenskapen. Sedan dess har han spridit glädje och hopp omkring sig och har troget verkat för områdets bästa. Råslätt är ett mångkulturellt område med människor från hela 50 olika nationaliteter. I församlingen har mötet med varandra och skapandet av gemenskap stått i centrum, man har engagerat människor och tagit tillvara på de erfarenheter människor från olika bakgrunder har vilket är en stor tillgång för hela vårt samhälle.

Kontaktperson: Håkan Karlsson
Telefon: 073 663 56 08
Mail: hakan@rfg.se

Goran Vukojevic, Råslätt SK - Fotboll
Ibland träffar vi människor som kommer att betyda enormt mycket i livet, Goran är en sådan person. Med sitt engagemang och sina kunskaper om fotboll har han byggt ett lag, pojkar -95 som idag är ett av de bästa i sin årskull med många lovande talanger. Killar som hamnat på glid har istället hittat sin passion och den gemenskap som fotbollen ger. Råslätt är ett mångkulturellt område där fotbollen dessutom har lett till en ökad delaktighet i samhället. Hatten av för Goran.

Kontaktperson: Goran Vukojevic
Telefon: 076 626 01 49
Mail: goran.vukojevic@swipnet.se

Vruuum KFUM - Motorprojekt
Här har man tagit tillvara på det intresse som funnits bland både tjejer och killar att på olika sätt syssla med motorer, motorfordon och motorsport. Det har blivit en plats för möten mellan unga med olika kulturell bakgrund eller med tillhörighet i olika kommundelar där de ägnar sig åt sin gemensamma passion. Projekten baseras ofta på ungdomars idéer och initiativ vilket leder till kreativt tänkande och eget ansvar på ett roligt och lärorikt sätt vilket gör att de växer som personer.

Kontaktperson: Jenny Rylner
Mail: jenny@kfum.org

För mer information kontakta;
Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05,carolina.vallin@fryshuset.se
Monica Bruhn
, Vattenfall, 0702-94 83 89,monica.bruhn@vattenfall.com

Eller se; www.vattenfall.se och www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Jönköpings kommun.

Följ Fryshusandans resa via Fryshusandans fanclub på Facebook!