Kalmars främsta energispridare koras på Fryshusandan

Kalmars främsta energispridare koras på Fryshusandan

I samband med Fryshusandans besök i Kalmar delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Kalmar.

Från och med den 21 maj kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

Tid: 8 juni

Plats: Kalmarsalen, konsert och kongress. Skeppsbrogatan 49, 392 31 Kalmar.

Här är de nominerade;

Webbtidningen Torsåsnytt

Ungdomar på högstadiet som får producera sin egen tidning. Att vara med och påverka är en viktig grogrund till unga människors utveckling. Genom möjlighet att få vara med skapar webbtidningen ett viktigt element för unga människor att vara delaktiga och skriva om viktiga händelser i unga människors vardag.

Kontaktperson: Margareta Jonsson

Mail: margareta.jonsson@skola.torsas.se

Skälby 4H-gård

Gårdens vision är att alla barn och ungdomar ska utvecklas till engagerade och ansvarstagande människor med respekt för omvärlden. Denna 4H-gård har 200 medlemmar, och som medlem får man hjälpa till att sköta gården, ansvara för djuren, delta på kurser, läger och mycket annat. En klubb och gård som tagit engagemanget ett steg längre och ser att genom att ge unga människor ansvar växer de som individer.

Kontaktperson: Tina Burvall

Mail: skalby_4h@hotmail.com

Emmaboda Verda Orienteringsklubb

Orientering är en utmärkt familjeidrott och en klubbgemenskap där alla kan träna samtidigt och tillsammans. På tävlingar finns klasser för alla åldrar, från 10 – 90 år, från nybörjare och motionär till elitlöpare. Den som orienterar får också många underbara naturupplevelser, ett ökat självförtroende och en mycket god fysik. Dessutom ger sporten många goda vänner och en stor social gemenskap.

Kontaktperson: Ronny Hjalmarsson

Telefon: 0471 106 11, 070 549 21 00

Mail: info@evok.se

Nova Boxningsklubb Norrliden

Idrottsföreningar kan spela en stor och viktig roll för ett socialt engagemang för unga människor. Det har Novas boxningsklubb visat genom att det har varit en viktig insats för de unga i området kring Norrliden. Du blir stärkt både fysiskt och psykiskt samt att du finner nya vänner. Nova boxningsklubb tycker även att det är oerhört viktigt att alla känner sig välkomna vilket är ett viktigt inslag för unga människor.

Kontaktperson: Vladde Sanchez

Telefon: 070 998 06 53

Mail: vladdebox@hotmail.com

Kalmar Södra IF

Denna förening startades redan 1945 och de idrotter som finns inom föreningen är fotboll, innebandy och rugby. Föreningen har en bra struktur och den röda tråden är att ständigt förbättra sig, väcka nya idéer och hänga med! Ett stort engagemang med bra ledarskap i fokus, där att bli sedd, hörd och bekräftad spelar en stor roll.

Kontaktperson: Kenth Jeansson

Telefon: 073 772 25 17

Mail: kansli@kalmarsodra.se , kenth.jeansson@kalmarsodra.se

För mer information kontakta;

Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05,carolina.vallin@fryshuset.se

Monica Bruhn, Vattenfall, 0702-94 83 89,monica.bruhn@vattenfall.com

Eller se; www.vattenfall.se och www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandans bakgrund;

Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall, Kalmar kommun, Regionförbundet i Kalmar län, Borgholms kommun, Emmaboda kommun, Mörbylånga kommun, Nybro kommun och Torsås kommun.

Följ Fryshusandans resa via Fryshusandans fanclub på Facebook!