Kungligt besök på Fryshuset vid Emerichfondens årliga prisutdelning

Kungligt besök på Fryshuset vid Emerichfondens årliga prisutdelning

Emerichfonden arbetar ideellt och delar årligen ut priser för att lyfta ungas egna insatser till att förhindra våld, mobbning och främlingsfientlighet samt verkar  för en trivsam och medmänsklig skolmiljö.

Den 27 april kommer H.M. Konungen att dela ut skolornas fredspris, Uppsatspriset samt pris till Årets Eldsjäl.

Medverkande under denna högtidsstund är bland andra Sarah Dawn Finer, Timbuktu, Jacob Kellerman, Erik Wahlgren, Stockholms musikgymnasiums kör underledning av Helene Stureborg och Bengt Ollén.

Emerichfonden bildades 1994 på initiativ av Emerich Roth. Emerich, född 1924, kom till Sverige i december 1950 efter att på ett mirakulöst sätt ha överlevt nazismens barbari i fem olika koncentrationsläger. Han var med att startade Föreningen Förintelsens Överlevande i syfte att sprida kunskaper - främst i skolor - om händelserna under andra världskriget och motverka att rasismen får fotfäste i vårt samhälle. Med 30 års erfarenhet inom socialvården bland utslagna och hatiska människor vet han att det finns en väg ut ur hatet.

”Fryshuset har ett nära samarbete med Emerichfonden sedan många år och vi tycker att det är viktigt att arbeta för inkluderande och medmänskliga miljöer både i skolan och i andra sammanhang. Vi är väldigt stolta över att få ha Emerich Roth hos oss på Fryshuset i Stockholm, han är en del av Fryshuset på många sätt ” – Johan Oljeqvist, VD Fryshuset.

Emerichfondens prisutdelning startar 14.00 (inta era platser kl.13.50) och pågår fram till kl. 15.30. i Fryshuset Stockholm, Arenan, Mårtensdalsgatan 2-8.

Föranmälan krävs, osa till ingemar@emerichfonden.nu Läs hela programmet på www.emerichfonden.nu

Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen

Mårtensdalsgatan 2-8, 120 06 Stockholm l Växel 08-691 76 00 linfo@fryshuset.se l www.fryshuset.se

Fryshuset är en ideell organisation som har funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter inom områdena skola, passionerade intressen, sociala perspektiv, utbildning och arbetsmarknad. Fryshuset har verksamheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar och finns representerade över hela landet via vårt riksnätverk av ungdomsorganisationer.