Linköpings främsta energispridare koras på Fryshusandan 3 februari

Linköpings främsta energispridare koras på Fryshusandan 3 februari

Bild: Caldon Thomas vann Vattenfalls Energispridarpris på Fryshusandan i Örnsköldsvik

I samband med Fryshusandans besök i Linköping delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Linköping.

Från och med den 18 januari kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

Tid: 13.30 den 3 februari 2010
Plats: Linköping Konsert och Kongress, Konsistoriegatan 7, Linköping

Här är de nominerade;

DIVA
Diva är en frizon, en riktad verksamhet och plats för bara tjejer. Diva är en neutral mötesplats för tjejer mellan 12-20 år där du kan träffa nya vänner, gå med i en tjejgrupp, ha en egen tjejcoach, få studiehjälp och framför allt göra och uppleva en massa roliga saker. Diva har funnits sedan 2008 och har idag växt till en verksamhet som har blivit ett viktigt inslag för Linköpings tjejer.

Linda Sternerup
Telefon: 073 803 21 00
Mail: info@blidiva.nu

Katarina Milososka
Katarina är en ung tjej som alla känner till på Musikhuset Skylten. Hon är känd för sina stora evenemang där hon samlar allt från lokala band till band från andra städer. Katarina lyfter fram ungdomar som brinner för musik och låter dem visa sin kreativitet. Att en ungdom som Katarina arrangerar events för andra ungdomar inger trygghet och visar att unga är att räkna med.

Katarina Milososka
Telefon: 070 090 65 65
Mail: katarina.milososka@gmail.com

FC Linköping United
FC Linköping United är en förening som vill verka för integration, trygghet, hälsa och framtidstro. Genom möten vågar man bryta utanförskapet menar FC Linköping United. Dessa sociala möten är just den röda tråden i föreningen. Genom att bjuda in förebilder som delar med sig av sina erfarenheter tror FC Linköping United att det skapar en framtidstro och ett välmående där unga människor kan inspireras och växa.

Khalid Neshati
Telefon: 070 890 58 61
Mail: ssf_lkpg@hotmail.com

Bränna Krut
Bränna Krut är en kommunal verksamhet i Motala som samarbetar med skola, socialtjänst, frivård och närpolis för att arrangera drogfria evenemang i samband med skolavslutning, Valborg och Lucia. Genom ett nära samarbete med högstadieskolorna vill Bränna Krut skjuta fram ungas alkoholdebut genom att erbjuda attraktiva aktiviteter i samband med storhelger.

Johnny Gustavsson
Telefon: 070 302 52 85
Mail: johnny.gustavsson@motala.se

Mecka cykel -projektet
Projektet samlar ihop ungdomar som är intresserade av att skruva och fixa i områdets källarförråd. Bostadsbolaget står för lokalen. Ungdomarna, som är mellan 13 -15 år, lagar kasserade cyklar för att sedan sälja dem, vinsten går till ungdomarna själva. Initiativtagaren Mats Gustavsson menar att meckandet i hans ideella förening skapar integration, samarbete, arbetsträning och självkänsla hos deltagarna. Andra positiva effekter är återvinning, sparade resurser och att närmiljön hålls fin.

Mats Gustavsson
Telefon: 070 151 96 25

Resursteamet i Ryd
Resursteamet är en kommunal verksamhet som har utvecklat metoder som stödjer och hittar sätt att arbeta med hela familjen. Ledordet för resursteamet är inkludering. Detta är en genomtänkt arbetsmodell som gett fantastiska resultat. Nöjda barn, nöjda föräldrar och ett minskande antal omhändertaganden i stadsdelen Ryd.

Ali Ghamari
Telefon: 070 620 19 95
Mail: ali.ghamari@linkoping.se

För mer information kontakta;

Beatrice Clark, Fryshuset, 0739 50 22 33, beatrice.clarke@fryshuset.se
Monica Bruhn, Vattenfall, 0702-94 83 89, monica.bruhn@vattenfall.com
Eller se;
www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandans bakgrund;
Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Linköpings kommun.