Lugna Gatan vill ha fler ungdomar i City

Lugna Gatan vill ha fler ungdomar i City

För andra gången startar Lugna Gatans Citygrupp en juniorgrupp i Stockholm. Den 26 maj startar antagningen för den nya gruppen. Syftet är att 20 stycken ungdomar ska få chansen att utbilda sig i hur man på bästa sätt kan vara en bra förebild och förebygga konflikter och våld, så att de själva kan engagera sig för ett tryggare Stockholm för ungdomar.

- Det är både underbart och skrämmande att se att det främst är ungdomar själva som engagerar sig och vill verka för att människor i deras egen ålder ska få det bättre och tryggare, säger Anders Carlberg, grundare av Fryshuset.

Under våren har Lugna Gatans Citygrupp varit ute med sin skolturné Våga agera, Våga ta avstånd, där de diskuterar frågor som respekt, civilkurage och utanförskap. Nada Dimic, som är en av initiativtagarna till Citygruppen, ser ett stort intresse bland ungdomar att engagera sig i frågor om ungdomsvåld och trygghet.

- Det är ju framför allt de som befinner sig där ute och upplever hur tufft läget är. Ungdomarna vill se en förändring och vi hjälper dem att se hur de kan bidra till den förändringen.

Lugna Gatan kommer att utbilda samtliga deltagare i bl.a. första hjälpen, konflikthantering och lag och rätt. Efter genomgången utbildning blir man examinerad Junior inom Lugna Gatan. Utbildningen och engagemanget ute på gatorna är frivilligt och sker på deltagarnas fritid. Gruppen kommer att ledas av erfarna Lugna Gatan-värdar.

Den 26 maj kl. 18 hålls ett informationsmöte på Fryshuset för dem som är intresserade av att gå med i Citygruppen.

För mer information kontakta:

Yahya Ledare Citygruppen 0739 50 23 66

Nada Ledare Citygruppen   0739 50 23 65

Fakta

Lugna Gatans Citygrupp startade som en reaktion på gatuvåldet. Idén är att unga själva får ta ställning och bidra till en förändring både för sig själva och samhället, samt att bli en positiv förebild för andra unga människor. En annan viktig tanke är också att sammanföra ungdomar från hela Stockholm oavsett nationalitet, religion, bakgrund och stadsdel och få dem att samarbeta mot samma mål, och se möjligheter istället för problem.

Lugna Gatan har funnits sedan 1995 och finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi är ett utbildnings- och integrationsprojekt och har verksamhet inom kollektivtrafiken, i stadsdelar och skolor, har supportverksamhet och närvarar vid tillfällen då många ungdomar samlas, exempelvis vid ungdomsdiscon.