Mobila fritidsledare möter unga på Södermalm i sommar

Efter ett lyckat pilotprojekt under pandemin blir nu mobila fritidsledare ett fast inslag på Södermalm. ”På det här sättet är vi där unga är och kan möta de som inte hittar till de befintliga fritidsverksamheterna i stadsdelen”, säger Andreas Bjurefors, verksamhetsansvarig på Fryshuset.

Fryshusets mobila fritidsledare rör sig ute på Södermalm och skapar spontana aktiviteter för unga där de befinner sig. Förutom att erbjuda roliga aktiviteter så syftar arbetet till att bygga relationer och att lotsa in unga i organiserade fritidsaktiviteter. Fritidsledarna fungerar som ett komplement till fältassistenter, poliser och andra myndighetsutövare.

Bakgrunden till pilotprojektet var en ökad risk för oro och frustration bland unga som en följd av pandemin. Arbetstillfällen försvann och aktiviteter stängde ner samtidigt som många ungdomar var kvar i stan på grund av rådande restriktioner. Fryshuset tog därför kontakt för undersöka möjligheten att kunna bedriva insatsen i samarbete med Södermalm Stadsdelsförvaltning. Efter två framgångsrika år 2020-2021 blir nu verksamheten ett fast inslag i Fryshusets uppdrag från stadsdelsförvaltningen kopplat till driften av Maria ungdomsklubb, fritidsgården på Maria Skolgata.

Efter 2020 års insats tilldelades projektet priset för Brottsförebyggande insats av Rotary Skanstull. Projektet nådde de uppsatta målen över förväntan och enkätresultaten från de unga visade att ungdomarna uppskattade närvaron och att den upplevda tryggheten hade ökat hos de unga som mötte fritidsledarna.

— Fryshusets mobila fritidsledare har god kunskap om aktuell ungdomskultur, trender, viktig lokal kännedom och förankring vilket gör det möjligt för dem att nå stadsdelens unga och erbjuda dem positiv trygg vuxenkontakt och både spontana och organiserade fritidsaktiviteter. Ett viktigt komplement till stadsdelens egna verksamheter som stärker och främjar vår samverkan i arbetet med unga, säger Louice Lundin, Vik. Biträdande enhetschef, Preventionsgruppen, Södermalms Stadsdelsförvaltning.

Stiftelsen Fryshuset är en ideell organisation som är religiöst och politiskt oberoende. Fryshuset bedriver ett 50-tal olika verksamheter på flera orter runt om i Sverige, där unga har möjlighet att utöva sina passioner, skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter, utbildningar och arbete. Fryshuset arbetar för att samhället ska ta ungas åsikter och idéer på allvar efter övertygelsen om att det bidrar till ett kreativt och lösningsinriktat samhällsklimat där vi vågar tänka nytt och hitta nya lösningar. Fryshuset gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen!

www.fryshuset.se