Nu lanseras Street Pep - en aktivitetsfestival för unga

Nu lanseras Street Pep - en aktivitetsfestival för unga

Den 11- 15 juni anländer aktivitetsfestivalen Street Pep till Dalenparken i Enskededalen. En festival för unga där deltagarna har en palett av passioner och aktiviteter att testa och förhoppningsvis fastna för. Bakom initiativet står Fryshuset i samarbete med Generation Pep.

Fysisk aktivitet, möjligheten att få utöva något som stimulerar kropp och själ, har en positiv effekt för ungas välbefinnande och kompetens, och det finns få sammanhang som idag har lika goda förutsättningar att spela en avgörande roll för ungas inkludering i samhället. Många av framtidens ledare formas och utbildas i organisations- och föreningslivet, och lagidrotter skapar viktig gemenskap, sammanhang och tillhörighet. Föreningslivet står redo, men det saknas en attraktiv inkörsport som kan inspirera och slussa unga.

Street Pep är ett kostnadsfritt mobilt aktivitetscenter som för samman barn och unga med passioner och aktiviteter, men även inspirerande och relevanta ledare och lokala föreningar. Syftet är att så många som möjligt av de som besöker Street Pep ska hitta en aktivitet som de sedan erbjuds möjlighet att fortsätta med via lokala föreningar.

”Låga trösklar och hög pepp är nyckeln till framgång, och med Street Pep vill vi låta unga testa på roliga, lättillgängliga aktiviteter och ge dem möjlighet att hitta just sin passion och sina intressen” säger Magnus Gyllenberg, projektledare för Street Pep och anställd på Fryshuset.

Fokus ligger i ett första skede på streetsport och aktiviteter som redan har låga trösklar inneboende, såsom streetbasket och pannafotboll. Festivalen kommer även erbjuda kulturella aktiviteter såsom musik, dans och socialt engagemang. På plats kommer även Backasysterskapet att vara, då unga tjejer är en viktig målgrupp eftersom väldigt få når rekommendationerna om 60 minuters fysisk aktivitet per dag.[1]

Samarbetet med Generation Pep, en organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa, föll sig naturligt. Tack vare Volvo Group och deras specialutrustade lastbil med trailer kan Street Pep ta sig ut till ungdomarnas närområden och ge dem möjlighet att hitta sin passion på hemmaplan. Street Peps närvaro syftar även till att stärka den lokala samhörigheten genom att knyta ihop områdets ungdomar med lokala företag och aktörer, såsom ICA Handlarna.

”Hälsa är inte jämlik idag utan beror till stor del på vilka förhållanden man växer upp i. Vi arbetar därför för att alla barn och unga ska ha samma möjligheter till en aktiv fritid och hälsosamma matvanor. Vi hoppas att Street Pep kan vara en modell för att åstadkomma långsiktig förändring och vår målsättning är att så småningom kunna rulla ut Street Pep nationellt”, säger Lenka Prokopec Karlberg, partneransvarig på Generation Pep.

Efter Enskededalen bär det av mot Högdalen, där Street Peps lastbil intar området kring skateparken den 18-21 juni.

Street Pep är ett samarbete mellan initiativtagaren Fryshuset och Generation Pep, med Volvo Group som möjliggörare. Street Pep har även möjliggjorts tack vare stöd från Gålöstiftelsen och ICA Stiftelsen. Uppdragsgivare är Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Ett antal av Generation Peps partners, bland annat H&M, Ikea och Telia, kommer bidra på plats.

Mer information hittar ni på vår instagram @street_pep

Eller på vår hemsida https://fryshuset.se/fryshuset-stockholm/street-pep/

Datum Enskededalen 11-15 juni

Datum Högdalen: 18-21 juni