Ny VD till Fryshuset

Ny VD till Fryshuset

Styrelsen för Stiftelsen KFUM Söder Fryshuset har utsett Johan Oljeqvist, till ny VD och verksamhetsanvarig för Fryshuset.
Johan, som tillträder vid årsskiftet, efterträder Anders Carlberg som för 25 år sedan grundade Fryshuset i ett gammalt kyllager på Södermalm i Stockholm.

- Jag är oerhört glad att i samband med Fryshusets 25-års jubileum kunna presentera en värdig efterträdare till Anders Carlberg, säger Birgitta Stymne Göransson, styrelseordförande i Fryshuset. Att komma efter en visionär och entreprenör är ingen lätt uppgift. Och i Johan Oljeqvist har vi hittat en person som kombinerar ett starkt ledarskap med ett mänskligt engagemang och som genom sin ålder och sina tidigare erfarenheter kommer att kunna tillföra nya perspektiv och bidra till att ytterligare utveckla Fryshusets verksamhet.

- Under den korta tid jag lärt känna Johan har jag upptäckt att vi tänker i liknande banor. Han har egenskaper och erfarenheter som stämmer väl överens med Fryshusets värderingar och mål och det ska bli spännande att se vad Johan kommer att tillföra Fryshuset, säger Fryshusets nuvarande VD Anders Carlberg.

- Att förbättra förutsättningarna för ungdomar är något av det viktigaste man kan arbeta med i dagens samhälle, säger Johan Oljeqvist. Jag är imponerad av att Fryshuset kommit så långt i sin roll som samhällsbyggare och social entreprenör. Fryshuset är en förebild på många sätt och är unikt genom den oerhörda bredd som byggts upp för att förbättra förutsättningarna för så många ungdomar och barn som möjligt. Jag ser mycket fram emot att lära känna organisationen och verksamheterna bättre.

Johan Oljeqvist är född 1970 och är för närvarande VD för Myrorna, en tjänst han haft sedan 2004. Johan har även varit ordförande i de största svenska och europeiska nätverken för återanvändning och är en förespråkare för socialt entreprenörskap. Johan kommer att tillträda vid årsskiftet 2009/2010. Anders Carlberg kommer att fortsätta arbeta inom Fryshuset med bl a externa och interna utbildningar.
Fryshuset har i rekryteringsprocessen samarbetat med Michaël Berglund Executive Search AB.

Fryshuset driver idag ett trettiotal olika verksamheter i Stockholm, Göteborg och Malmö inom utbildning, passionerade intressen och sociala projekt. Verksamheten omfattar även en av Stockholms större gymnasieskolor. Fryshuset har idag 420 anställda och omsatte 202,9 mkr år 2008. Verksamheten hyr sammanlagt 24000 m2 i fastigheterna Mårtensdalsgatan 2-8 i Stockholm. I Göteborg bedrivs verksamhet på Lilla Garverigatan 1 och i Malmö på Sofielundsvägen 5.
Läs mer på www.fryshuset.se

För mer information kontakta:
Birgitta Stymne Göransson styrelseordförande Fryshuset,
mobil +46 70 622 4303