ROBERT F. KENNEDY CENTER och FRYSHUSET besöker Estetiska skolan i Arvika

ROBERT F. KENNEDY CENTER och FRYSHUSET besöker Estetiska skolan i Arvika

Onsdag 15 oktober 2014 får Estetiska Skolan i Arvika besök av Speak Truth To Power

Speak Truth To Power – Mod utan gränser (STTP) är ett kultur- och utbildningsprojekt för mänskliga rättigheter som drivs över hela världen av människorättsorganisationen Robert F. Kennedy Center for Justice & Human Rights. Syftet är att ge barm och unga mod, inspiration och verktyg att stå upp för mänskliga rättigheter och bli  förebilder för andra unga.

Kerry Kennedy, dotter till Robert F. Kennedy, har intervjuat modiga människor från hela världen. Intervjuerna ligger till grund för projektet som använder aktivisternas berättelser som förebilder och inspiration för barn och unga. Onsdagen den 15e oktober besöker projektet Estetiska Skolan i Arvika. Dramapedagogen Ulrika Törnqvist arbetar med eleverna på temat mod. På eftermiddagen sätts en föreställning upp på skolan. Senare i höst kommer utbildare till skolan och genomför en workshop för lärarna så att skolan ska kunna arbeta vidare med skolmaterialet Mod utan gränser om mänskliga rättigheter. Målet är att skapa större medvetenhet om människors rättigheter, skyldigheter och livsvillkor i världen och i den närmiljö där vi lever och arbetar tillsammans.

För mer information se rfkcenter.fryshuset.se (där STTP: s studiematerial kan laddas ner) eller kontakta Katja Wåhlström wahlstrom@rfkcenter.org Se även www.rfkcenter.org samt http://www.youtube.com/watch?v=uIo8x2NOPx4

STTP genomförs i samarbete med Fryshuset och med stöd från Svenska PostkodLotteriet

Fryshuset är en ideell organisation som har funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter inom områdena skola, passionerade intressen, sociala perspektiv, utbildning och arbetsmarknad. Fryshuset har verksamheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar och finns representerade över hela landet via vårt riksnätverk av ungdomsorganisationer.