Stöd från Svenska Postkodlotteriet gör att Fryshuset kan nå ännu fler unga

Svenska Postkodlotteriet delar årligen ut hela sitt överskott till sina 58 förmånstagare. Fryshuset, som sedan många år är en av Postkodlotteriets förmånstagare, tog idag emot en check på 18 miljoner kronor. Stödet från Svenska Postkodlotteriet, och alla Sveriges lottköpare, ger Fryshuset möjligheter att nå ännu fler unga.

Drygt 1 miljard kronor delades ut när Postkodlotteriet genomförde sin årliga förmånsgala idag. Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet delat ut drygt 12 miljarder kronor till det svenska civilsamhället.

– Stödet från Postkodlotteriet är otroligt värdefullt för oss. Vi vill också tacka alla lottköpare som bidrar till vårt arbete med att ge bra förutsättningar för unga att växa, utvecklas och må bra! Eftersom pengarna inte är öronmärkta kan vi använda dem där vi ser att behoven är störst och göra de förändringar som vi ser är de mest relevanta för att vi ska kunna leva vår vision – att göra det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen, säger Johan Oljeqvist, VD för Fryshuset.

De medel Svenska Postkodlotteriet delades ut 2020 har möjliggjort att Fryshuset har kunnat ställa om istället för att ställa in aktiviteter. Fryshuset har prioriterat att hålla öppet för unga så långt som det har varit möjligt, och konkret har detta bland annat inneburit att utöka den digital verksamheten riktad till unga, att skala ner och omforma större gruppaktiviteter, och att corona-anpassa verksamheter.

Fryshuset har också kunnat stötta verksamheterna med fler ledare och trygghetsvärdar. Detta har gjorts för att kunna säkra ungas möjlighet till att – även under en pandemi – kunna vara en del av positiva sammanhang. Fryshusets mål har varit att stötta unga i deras mående, motivation och framtidstro under ett omvälvande år.

Svenska Postkodlotteriet

Nästan en miljon människor i Sverige är med i Postkodlotteriet och betalar för en lott varje månad. Detta genererar ett överskott som går till ideella organisationer. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan organisationerna hjälpa fler människor, skydda fler hotade djur, göra fler insatser för klimatet och finansiera fler livsviktiga forskningsprojekt. Drygt 1 miljard kronor delades ut på Postkodlotteriets årliga förmånsgala den 19 mars 2021. Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet delat ut drygt 12 miljarder kronor till det svenska civilsamhället. https://www.postkodlotteriet.se

Läs Svenska Postkodlotteriets pressinfo.

Länk till tidigare pressrelease om Drömprojektet

Läs mer om Postkodeffekten och projektet Unga Fredsbyggare