Här är alla deltagarna den nya omgången av Fryshuset Up & Coming Executive Program. Foto Peter Frick

Streetsmarta mentorer coachar vd:ar och chefer under ett års tid

Redan tio månader efter starten av den första mentorprogramsomgången är startfältet för omgång två klart i Fryshuset Up & Coming Executive Program, där streetsmarta personer under ett års tid blir mentorer åt vd:ar och ledare på den svenska arbetsmarknaden.

Syftet med programmet är att bredda synen på kompetens genom att låta vd:ar och ledare från både näringsliv och fack på riktigt få lära känna människor med en annan bakgrund än den traditionella, och därmed få möjligheten att förstå hur det kan finnas alternativa vägar till erfarenhet och kompetens än de traditionella.

Den långsiktiga målsättningen är att bryta upp de ganska fasta urvalskriterier som ofta finns vid rekrytering på svensk arbetsmarknad vad gäller både utbildning, erfarenheter och bakgrund, och därmed ge fler människor chansen att göra karriär.

– När vi lanserade programmet i våras var vi lite nervösa för om idén verkligen skulle landa hos företag och organisationer. Det hade vi inte behövt vara. Inför omgång två har vi fler intressenter än vi kan ta emot, säger Fatima Åsard, en av initiativtagarna till programmet på Fryshuset. Jag ser det som ett kvitto på att det verkligen finns en vilja till förändring på svensk arbetsmarknad.

– Vi har ett gäng väldigt betydelsefulla människor med oss den här gången, personer som på riktigt vill bli utmanade och få nya perspektiv på kompetens och möjligheter till rekrytering, säger Kristian Andersson, VD på MultiMind Bemanning och ansvarig för rekryteringen av programmets adepter.

Följande personer deltar som adepter i den andra omgången av programmet:

Eva Nordmark, Ordförande TCO

Anders Egelrud, VD Fortum Värme

Ann Carlsson, VD Apoteket

Petter Holland, VD PREEM

Henrik Dahlin, VD MTR Tunnelbanan

Carl Strufve, Director Grosvenor

Monica von Schmalensee, VD White Arkitekter

Per Thorstenson, VD Arlanda Express

Lennart Carlsson, senior vice president ABB Sverige

Mentorer är: Zilan Lawan, vice vd fotbollslaget Dalkurd, Pato Silva, musikproducent, Aida Amoli, kommunikationsrådgivare, Fille Wenger, artist och medieprofil, Admed Ali, entreprenör, Lillian Rosén, processledare, Anas Hissen, entreprenör, Helena Hellberg, projektledare inom socialt arbete, Hiyoba Tewelde, entreprenör.

Fryshuset Up & Coming Executive Program är ett samarbete mellan Fryshuset, MultiMind Bemanning och Beachfront Communications.

För mer information om programmet, kontakta:

Sara Möndell (presskontakt) 070-9355326

Om Fryshuset Up & Coming Executive Program

Mentorprogrammet är en del inom Fryshusets verksamhet Up & Coming, som är en rekryteringstjänst inom Fryshuset i syfte att förmedla streetsmarta ledare och talanger till svenskt näringsliv. Mentorprogrammet är en vidareutveckling av den verksamheten där höga chefer från företag och organisationer under ett år ska coachas av streetsmarta ledare. Projektet sker i samarbete mellan Fryshuset, MultiMind Bemanning samt Beachfront Communications.

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!