Svenska elever lär sig av Malalas mod

Svenska elever lär sig av Malalas mod

Att lära sig om världen genom modiga människornas handlingar

I dag tilldelas Malala Yousafzai Nobels fredspris som den yngsta pristagaren någonsin. Samtidigt släpper projektet Speak Truth To Power - Mod utan gränser ett skolmaterial som bygger på Malalas berättelse och egna ord. Barn och unga får möjligheten att lära sig mer om mänskliga rättigheter och inspireras av Malalas mod att själva ta ställning och stå upp för allas lika värde.

I skolmaterialet finns övningar och aktiviteter, som är anpassade efter svenska läroplanen och som passar lärare och elever på högstadiet och gymnasiet. Förutom Malala, finns också Kailash Satyarthis historia och femtio andra modiga människorättsaktivisters berättelser.

Malala Yousafzai har blivit känd för sin kamp för flickors rätt till utbildning i Pakistan. Utbildning är en självklarhet i Sverige, men inte i hela världen. Redan som elvaåring började Malala blogga under pseudonym för brittiska BBC. Bloggen gjorde henne känd över hela världen, men förvandlade henne också till ett hot för talibanerna. År 2012 blev hon beskjuten när hon satt på bussen på väg hem från skolan, men hon överlevde - mot alla odds. Nu har hon, tillsammans med Kailash Satyarthi tilldelats Nobels fredspris för sin kamp mot förtryck av barn och ungdomar och alla barns rätt till utbildning. De har något att lära oss alla.

Speak Truth To Power – Mod utan gränser är ett världsomspännande kultur – och utbildningsprojekt som drivs av Robert F Kennedy Human Rights. I Sverige genomförs projektet i samarbete med Fryshuset och med stöd från Svenska PostkodLotteriet.

Mer om projektet och gratis nedladdning på

rfkcenter.fryshuset.se

Katja Wåhlström wahlstrom@rfkcenter.org

Kajsa Wiktorin wiktorin@rfkcenter.org

Fryshuset är en ideell organisation som har funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter inom områdena skola, passionerade intressen, sociala perspektiv, utbildning och arbetsmarknad. Fryshuset har verksamheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar och finns representerade över hela landet via vårt riksnätverk av ungdomsorganisationer.