Teater Fryshuset gör dokumentärteater om kriminalvård

Teater Fryshuset gör dokumentärteater om kriminalvård

”- Helt ärligt, jag skulle vilja stanna inne här i resten av mitt liv om jag fick. De tittade på mig och … jag var 23 år gammal och redan så kåkskadad som jag var.”
– ur föreställningen

I januari 2014 har Teater Fryshusets föreställning ”Välkommen Hem”, urpremiär på
Kulturhuset Stadsteatern. Pjäsen som är skriven av Mattias Brunn bygger på autentiska berättelser från personer som suttit eller nu sitter i fängelse. På scen står J­onatan Rodriguez, Ulf Stenberg och Jarmo Mäkinen. Mäkinen som är känd från film och tv gör debut på svensk teaterscen. Musiken är gjord av Mack Beats.

Idag får förespråkare för hårdare straff i yngre åldrar genomslag i media och politik. Därför vill Teater Fryshuset uppmana till en diskussion kring straff, vård och ökade klassklyftor.

- Vad för typ av vård är det vi menar när vi talar om kriminalvård? De flesta har
åsikter om brott och straff men få har ordentlig kunskap. Tanken med föreställningen
är att visa fragment ur verkligheten, många kommer att bli chockade,
säger
Emil Rosén och Ulf Stenberg regissörerna till föreställningen.

- 8 av 10 ungdomar återfaller i brott efter institutionsvård. Fryshuset träffar dem före och efter
straffen. Vi ser vi att de yngsta är den svåraste gruppen att hjälpa. Fängelse
ska inte vara och får inte bli samhällets främsta metod för att förebygga
brott!,
säger Camila Salazar, kriminolog och ansvarig vid CIDES på Fryshuset.

Teater Fryshuset – Sveriges tyngaste teater, är en turnerande rikstäckande teater som spelar pjäser om aktuella sociala frågor, utsatta grupper och destruktiva utanförskap. Teater Fryshusets föreställningar kan beskrivas som vittnesmålsteater och berättelserna är alltid ett resultat av
dokumentära processer.

­
Titel: Välkommen hem – fragment från kriminalvården
Premiär: 16 januari 2014
Plats: Kulturhuset Stadsteatern

Speldatum
17/1, 18/1, 19/1, 23/1, 24/1, 25/1, 26/1

Manus: Mattias Brunn
Regi: Emil Rosén, Ulf Stenberg
Research & Regiassistent: Amanda Rolder
Medverkande: Jarmo Mäkinen, Jonatan Rodriguez, Ulf Stenberg
Musik: Mack Beats

Längd: ca 60 min + 20 min eftersamtal med publiken

Produktion: Teater Fryshuset

Boka biljetter på http://kulturhusetstadsteatern.se/Teater/Fri-Scen/Pjaser/Valkommen-hem--Fragment-fran-kriminalvarden/

Kontaktperson:
Ulf Stenberg, Konstnärlig ledare Teater Fryshuset.
Tel: 0739 50 22 47, Epost: ulf.stenberg@fryshuset.se

• Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi lyssnar in vad som händer i samhället och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.