Tomelillas främsta energispridare koras på Fryshusandan

Tomelillas främsta energispridare koras på Fryshusandan

I samband med Fryshusandans besök i Tomelilla delas Vattenfalls Energispridarpris på 30 000 kronor ut till en lokal ungdomsverksamhet. Syftet med priset är att uppmärksamma viktiga insatser som görs för barn och unga i Tomelilla.

Från och med den 16 april kan alla som vill lägga en röst på sin favoritkandidat på www.fryshuset.se/fryshusandan

Tid:  5 maj

Plats: Tomelilla Folkets Park

Här är de nominerade;

Bildkonstskolan - Tomelilla

På Sveriges äldsta bildkonstskola får många unga människor se världen med andra ögon. Konst är inte logiskt utan tar sig friheten att våga tänja gränser. Under 20 år har bildkonstskolan gett barn och unga utrymme för kreativitet och skaparlust.

Kontaktperson: Kristin Svensson

Mail: kristin.svensson@tomelilla.se

Bénka - di – Simrishamn

Bénka – di härstammar från mandinkaspråket och betyder ”Att vara tillsammans”. Här på detta ungdomens hus samlas samordnare och utvecklare för att tillsammans med ungdomar arbeta med ungdomsfrågor. Fokus ligger på att skapa och utveckla en kreativ, trygg och drogfri mötesplats för alla unga i Simrishamn.

Kontaktperson: Seth Selleck

Mail: seth.selleck@simrishamn.se

Ungdomens hus - Ystad

Här sker kontinuerliga möten med unga människor där dialogen gör att vi tillsammans kan förbättra vår verksamhet utifrån ungdomarnas önskemål. Här finns även en stor verksamhet med ett brett urval av aktiviteter. Allt för att så många unga människor som möjligt ska få utrymme att hitta just sitt intresse.

Kontaktperson: Käthe Ivarsson

Telefon: 0411 – 577 354

Mail: kathe.ivarsson@ystad.se

Gummifabriken – Skurup

Gummifabriken är ett allaktivitetshus där du kan engagera dig i ett ungdomsråd som skapar förändring för Skurups unga.  Men det är även en traditionell fritidsgård dit du bara kan komma och hänga, eller ta del av många aktiviteter som finns på Gummifabriken. En viktig verksamhet för Skurups unga.

Kontaktperson: Richard Andersson

Telefon: 0708 – 74 90 17

Mail: richard.andersson@skurup.se

För mer information kontakta;

Carolina Vallin, Presskontakt Fryshuset, 0739-50 22 05,carolina.vallin@fryshuset.se

Monica Bruhn, Vattenfall, 0702-94 83 89,monica.bruhn@vattenfall.com

Eller se; www.vattenfall.se och www.fryshuset.se/fryshusandan

Fryshusandans bakgrund;

Fryshuset är just nu ute på en treårig turné i 150 svenska kommuner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från 25 års arbete med ungdomar. Syftet är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar och att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter.

Fryshusandan arrangeras av Fryshuset i samarbete med Vattenfall och Tomelillas kommun.

Ta gärna del av Fryshusandans resa på Facebook!