Vad har du att säga Sveriges unga? Fryshuset intervjuade partiledarna i Almedalen

Under Almedalsveckan har Sveriges partiledare låtit sig intervjuas av ett team unga reportrar från Fryshuset. Fredrik Reinfeldt, Gustav Fridolin, Jan Björklund, Lars Ohly, Maud Olofsson och Håkan Juholt ställde upp och besvarade våra frågor.

Vad är det viktigaste du vill säga Sveriges unga? Vad har du att säga om barnfattigdomen i Sverige? Vad är en bra förebild? Är du själv en bra förebild? Här är ett axplock av Fryshusets frågor – och partiledarnas svar.

Fryshusets Leo Razzak intervjuade statsminister Reinfeldt efter hans öppningstal i Almedalen. Leo frågade bl.a. om statsministern anser att förebyggande insatser bland unga är viktigt?

-       Ja, både förebyggande insatser som hindrar att man hamnar snett, en skola med kvalitet som passar alla och att vi sänker trösklarna i arbetslivet så att de utan erfarenhet kommer i arbete, svarade Reinfeldt. Se hela intervjun här:

Därefter var det dags för Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin. Leo frågade bl.a. vad Gustav vill göra åt barnfattigdomen i Sverige.

-       När min morfar föddes var Sverige Europas fattigaste land. Idag är vi ett av världens rikaste länder. Den vägen gick vi genom att vi slutade betrakta fattigdom som ett problem bara för de fattiga. Vi såg det som ett samhällsproblem och så måste vi göra med unga som har det svårt, som är deppiga, som har självskadebeteende, som är fattiga. Vi måste se det som ett gemensamt problem och göra någonting åt det tillsammans, svarade Fridolin. Se hela intervjun på:

Leo Razzak tog sig även an Lars Ohly.

-       Vad är det viktigaste du skulle vilja säga till Sveriges unga? frågade Leo.

-       Se till att jobba själva för en samhällsförändring. Låt inte andra bestämma över er, låt ingen elit ta kommandot. Det är ni själva som måste göra det, svarade Ohly. Se hela inslaget på:

Moa Stridde tog vid och intervjuade Jan Björklund.

-       Vad är det viktigaste av allt för unga människor?, frågade hon.

-       Det allra viktigaste är att man är ambitiös i skolan. Det är det enskilt viktigaste. Se till att du lär du saker i skolan, svarade Jan Björklund. Se hela inslaget på:

Banar Reza intervjuade Maud Olofsson

-       Vad har du för förebilder?, frågade Banar.

- Karin Söder och Madeleine Albright svarade Maud. Albright är en häftig kvinna.

- Hur är man häftig?, undrade Banar

- Man vågar sticka ut, man vågar säga saker och ting, man vågar klä sig så man syns och inte be om ursäkt utan är stolt över att man har fått positioner och vågar också säga att man vill ha makt, svarade Maud.

- Det är precis det jag säger till de unga tjejer jag jobbar med, sa Banar som till vardags jobbar med tjejverksamheten United Sisters på Fryshuset. Se hela inslaget på:

Sist ut i partiledarkadern var Håkan Juholt som intervjuades av Helena Meyer. Det viktigaste han hade att säga till Sveriges unga var:

-       Våga stå på er, annars gör någon annan det. Låt er inte hunsas, ta ingen skit, räta på ryggen. Se hela inslaget på: http://fryshusbloggen.blogspot.com/

Fryshuset försökte även få intervjuer med Kristdemokraternas Göran Hägglund och Sverigedemokraternas Jimmy Åkesson. Göran hittade vi inte och Jimmy Åkessons pressekreterare avböjde intervjun.

Fryshuset har varit i Almedalen för att sätta fokus på ungdomsfrågor och Almedalen 2011 blir ett bra bokslut. Alla seminarier om ungdomsfrågor har varit proppfulla, de har väckt reaktioner och engagemang på plats och på nätet. Ungdomsfrågorna sitter inte längre i marginalen – de sitter i centrum – och i hjärtat.

För mer information kontakta: Lotta Lundberg, marknads- och kommunikationschef Fryshuset, tlf 0739 50 22 65 lotta.lundberg@fryshuset.se

• Vi skapar gränslösa möjligheter för unga att genom sina passioner förändra världen.
  • Vi ger unga verktyg att själva ta makten över sin framtid.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation
  • Vi lyssnar in vad som händer och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.