Världens yngsta TEDx-arrangör, Negin Azimi utmanar näringslivet och makthavarna

Världens yngsta TEDx-arrangör, Negin Azimi utmanar näringslivet och makthavarna

Den 8 oktober kl. 17.00 - 20.00 sker lanseringen av TEDxYouth Stockholm med eventet “Shaping the future” på Fryshuset. Ett event skapat av unga som i klassisk TED-anda lyfter Ideas worth spreading. Målet är att inspirera unga att ta sina intressen till nästa nivå och samtidigt förändra Sverige och världen till det bättre, inom teman som rör innovation, entreprenörskap och unga.

Syftet är också att inspirera makthavare, näringslivsprofiler och andra vuxna att ta vara på ungas potential och inse vikten av att lyssna till och investera mer resurser i oss unga.

Unga talare kommer att berätta om sina erfarenheter och resor, hur de har gjort för att kunna försörja sig på det de älskar – även om det inte fallit inom ramen för samhällets normer.

Syftet är också att skapa en plattform där generationer kan mötas, vilket i stor utsträckning saknas i Sverige. Vuxna pratar ofta om unga istället för med unga,vilket Negin Azimi, verksamhetsansvarig för TEDx Youth Stockholm anser är en förlust för Sveriges utveckling. Unga behöver fler vuxna förebilder, därför är det viktigt att näringslivet och andra makthavare tar sin tid och kommer till eventet.

Den 17 åriga sociala entreprenören Negin Azimi är världens yngsta TEDx arrangör och jobbar som föreläsare med fokus på att tillvarata ungas kompetenser samt se olikheter som möjligheter.

Negin utsågs nyligen till en av världens främsta tjugo unga stjärnskott av Veckans affärer. År 2014 fick hon utmärkelsen Sveriges Ungdomsentreprenör av Prins Carl Philip och Sofia Hellqvist. Negin är utbildad av Dale Carnegie, har varit ungdomsambassadör för Fryshuset och föreläsare för Robert F. Kennedy Human Rights.

Hon har inlednings- och avslutningstalat vid Svenskt Näringslivs årsstämma och var den allra yngsta deltagaren vid Utrikesdepartementets och Regeringskansliets konferens ”Global Forum on Migration and Development” där FN:s generalsekreterare Ban Ki Moon deltog.

TEDxYouth Stockholm genomförs i samarbete med bland annat Dale Carnegie, Google Sverige samt Fryshuset

Vill du veta mer? Besök  www.tedxyouthstockholm.com eller kontakta negin@tedxyouthstockholm.com tel. 0739 75 75 31.

Biljetter finns att köpa på https://billetto.se/shaping-the-future

Tid: Torsdag 8 oktober kl. 17.00 - 20.00

Plats: Arenan på Fryshuset, Mårtensdalsgatan 6-8, Stockholm

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!