Vem blir Sveriges Ungdomsentreprenör 2012?

Vem blir Sveriges Ungdomsentreprenör 2012?

Den 25 oktober gäller det, då tampas fyra finalister om titeln ”Sveriges Ungdomsentreprenör 2012” - en rikstäckande tävling som arrangeras av Fryshuset Inc för att hitta Sveriges unga och kreativa entreprenörer.

Bland drygt 200 bidrag har Amanda Björkman, Anton Askenström, Christoffer Sundberg och Artan Mansouri utsetts till finalister. Eventet är fullspäckat med allt från prisutdelning, intressanta föreläsningar, uppträdanden och en forumdel med möjlighet för ungarelevanta utställare att skapa nya affärsmöjligheter och kontakter.

– Vi tycker det är viktigt att ge ungdomar en bred bild av entreprenörskap, att det inte bara finns en väg att gå. Det finns en tydlig ambition bland unga att förverkliga idéer oavsett bakgrund, säger Lotta Backman, projektledare för Sveriges Ungdomsentreprenör 2012.

En av föreläsarna, Johan Wendt, grundare av Mattecentrum, ser Sveriges Ungdomsentreprenör 2012 som en fantastisk möjlighet att lyfta fram ungt entreprenörskap och inspirera unga att tro på sig själva och sin fulla kapacitet.

– Sveriges ungdomar är vår framtid. Jag tvivlade många gånger på min egen kapacitet de första åren och var nära att lägga ner. Med stöd och uppmuntran tror jag att fler orkar,
utan att ge upp, att fler tar chansen att försöka och i slutändan att fler lyckas.

Alla finalister vill gärna vinna tävlingen och ser fram emot finalen den 25 oktober. Christoffer Sundberg som är en av finalisterna beskriver hur mycket det skulle betyda om han vann.

– Det skulle ses som ett kvitto att jag sedan mitt första företag, som jag startade i ettan på gymnasiet, gått i rätt riktning. Att någon uppmärksammar och uppskattar det jag gör. Det skulle kännas fantastiskt!

Förutom titeln Sveriges Ungdomsentreprenör 2012 får vinnaren bland annat:

• PR- och kommunikationsstöd från Edelman, världens största PR-byrå.
  • Coachning från Bridgepoint – en av världens ledande investerare.
  • Ekonomisk och juridisk rådgivning från Åhnberg Eriksson.
  • Coachning från Fryshuset Inc.
  • Nya iPad WI-FI (16 GB).

Finalen hålls torsdagen den 25 oktober kl. 17.00–21.00 på Fryshuset i Stockholm och eventet är öppet för allmänheten.

Deltagande anmäls via www.sverigesungdomsentreprenör.se.

Presskontakt: Lotta Backman, projektledare Sveriges Ungdomsentreprenör:

e-post: lotta.backman@fryshuset.se, mobil: 0739 502 430

• Vi skapar gränslösa möjligheter för unga att genom sina passioner förändra världen.
  • Vi ger unga verktyg att ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi lyssnar in vad som händer i samhället och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.