Återvinningsstationen i Kaggebo, Valdemarsvik, tas bort

Den 1 september tas återvinningsstationen i Kaggebo turistområde bort. Orsaken är den kommande förändringen av förpackningsinsamlingen. Invånare i kommunen hänvisas istället till övriga återvinningsstationer i området.

– Vi vill att det ska vara enkelt att lämna sina förpackningar till återvinning, därför är det alltid tråkigt när en station tas bort. Vi står inför en stor förändring när det kommer till insamling av hushållens förpackningar, då kommunen tar över ansvaret för insamlingen och återvinningsstationerna vid årsskiftet. På den här stationen samlas det inte in så stora mängder förpackningar och tillsammans med kommunen har vi tagit beslutet att inte driva stationen vidare, säger Magnus Sandström, regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Invånare hänvisas till följande stationer:

• ÅVS 17255, Idrottsvägen
  • ÅVS 17371, Helgenäs hamn (Västervik)
  • ÅVS 11377, Ställverksgatan Edsbruk (Västervik)

Vilken station som är närmast går att hitta på FTI:s webbplats: fti.se/privatperson/hitta-atervinningsstation . FTI ser över tömning och städning på de stationer som finns i området och anpassar dessa för en ökad efterfrågan. Felanmälan i form av behov av tömning eller städning på en station görs snabbt och enkelt på fti.se.

– Kommunerna tar över insamlingsansvaret för hushållens förpackningar 2024 och ska införa fastighetsnära insamling till år 2027. Det innebär att återvinningsstationerna sannolikt kommer att finns kvar under ett antal år, men behovet minskar när den fastighetsnära insamlingen byggs ut. Från och med nästa år blir det upp till kommunen att avgöra vilka platser som har behov av återvinningsstationer framöver. Det är mot bakgrund av detta som vi beslutat att ta bort stationen i Kaggebo redan nu. Det ger både invånare och turister möjlighet att vänja sig vid förändringen och hitta till andra stationer i området, säger Magnus Sandström.

Varje förpackning som går till återvinning bidrar till en mer hållbar värld. Ju fler som källsorterar, desto fler förpackningar kan få nytt liv samtidigt som behovet av ändliga naturresurser och onödiga utsläpp minskar. Tack för att du återvinner!

För mer information:
Magnus Sandström, regionchef på Förpackningsinsamlingen (FTI)
magnus.sandstrom@ftiab.se

Information om källsortering och förpackningar: