​Återvinningsstationen vid resecentrum ställs ut igen

Byggnationen är nu i full gång på platsen för att placera ut den efterlängtade återvinningsstationen på Brandinvägen centralt i Hällefors den 3 oktober. Stationen ersätter den som togs bort på samma gata i november förra året med anledning av ombyggnationen av resecentrum.

– Återvinningsstationen har varit mycket efterlängtad av de boende hushållen sedan den förra stationen togs bort. Därför är jag mycket glad över att vi kan placera stationen nära den föregående platsen och att vi nu påbörjat arbetet för att ställa ut den, säger Ulla Krohn, regionchef för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

– God tillgänglighet är viktigt för alla återvinnare eftersom det är en av förutsättningarna för att öka återvinningen vilket behövs för att 2020 års nya återvinningsmål ska uppnås.

Återvinningsstationer är till för att hushåll och privatpersoner ska kunna lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning.

FTI vill att återvinningsstationerna ska vara trevliga att gå till för hushållen, det är ju de som startar återvinningen av förpackningar och tidningar när de sorterar dem. De kan lämnas på återvinningsstationen, i fastighetsägares miljö- och återvinningsrum eller miljöstugor.

Grovsopor lämnas till de anläggningar som kommunen hänvisar till. Liksom för återvinning av förpackningar och tidningar ger det miljömässig vinst – varje gång!

Det är FTI som, på uppdrag av producenter i Sverige, samlar in och ser till att förpackningar och tidningar återvinns. Bland annat via 5 800 återvinningsstationer runt om i hela landet.

Ulla Krohn, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI)

Telefon 08-566 144 04, ulla.krohn@ftiab.se

Fakta

www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation hittar man sin närmaste återvinningsstation och kan även se när en station töms och städas. Genom att lägga lägga in en genväg på skärmen i mobiltelefonen ser man snabbaste vägen dit.

www.ftiab.se/sortering finns tips om vad som räknas som en förpackning och hur man sorterar. Det ska vara lätt att göra rätt. Få svar på vanliga myter om återvinning, www.ftiab.se/myter.
http://ftiab.se/film finns kortfilmer om vad som händer med det du lämnat.

Få nya kunskaper och bli en certifierad återvinnare i quizet Åter-vinneriet www.ftiab.se/atervinneriet