Återvinningsstationerna på Rödbloms gränd samt Klockarvägen i Södertälje tas bort

Under vecka 37 tas återvinningsstationerna på Rödbloms gränd 42 samt Klockarvägen (mot Scaniarinken) bort på grund av omfattande nedskräpning. Förpackningsinsamlingen, FTI, hänvisar nu återvinnare till övriga återvinningsstationer i området samt fastighetsnära insamling.

– Vi arbetar för att det ska vara enkelt att lämna sina förpackningar till återvinning och det är alltid tråkigt när återvinningsstationer behöver stängas, särskilt av en sådan här anledning. Båda dessa stationer har varit utsatta för ansenlig nedskräpning och dumpning under en längre tid. Vi har prövat med olika åtgärder, bland annat justering av städ- och tömningsfrekvens, utan förbättring. I samråd med Södertälje kommun har vi därför beslutat att stänga stationerna. Den fastighetsnära insamlingen är väl utbyggd i området, och både vi och kommunen bedömer att det täcker behoven i dagsläget, säger Petter Bergum,regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Tills vidare hänvisar FTI återvinnare till andra stationer i området, samt till fastighetsnära insamling. För lägenheter betyder det ofta källsortering i miljörum, miljöhus eller exempelvis underjordsbehållare. Vilken återvinningsstation som är närmast finns också att hitta på vår webbsida: https://fti.se/privatperson/hitta-atervinningsstation

– Jag vill vara tydlig med att det endast är förpackningar som får lämnas på våra återvinningsstationer. Sådant som inte är förpackningar sorteras som restavfall eller lämnas på någon av kommunens bemannade återvinningscentraler. Vi ser över tömning och städning på de stationer som finns i området och tar gärna emot information om det behöver tömmas eller städas, felanmälan görs snabbt och lätt på fti.se, säger Petter Bergum, FTI.

Vid årsskiftet 2024 övergår ansvaret för insamling av förpackningar till Södertälje kommun. Telge Återvinning kommer då att bli insamlingsansvarig.

–Vi planerar som bäst för att ta över ansvaret för förpackningsinsamlingen. Samtidigt har fler och fler fastighetsägare kommit igång med källsortering för sina hyresgäster i de här områdena. Det innebär att behovet av återvinningsstationer kommer att minska framöver, säger Vesa Hiltula, vd på Telge Återvinning.

Varje förpackning som går till återvinning bidrar till en mer hållbar värld. Ju fler som källsorterar, desto fler förpackningar kan få nytt liv samtidigt som behovet av ändliga naturresurser och onödiga utsläpp minskar. Tack för att du återvinner!

För mer information:
Petter Bergum,Regionchef på Förpackningsinsamlingen (FTI)
petter.bergum@ftiab.se

Vesa Hiltula, vd Telge Återvinning
vesa.hiltula@telge.se

Information om källsortering och förpackningar: