Brand i Gävle påverkar återvinningen

Branden på Stena Recyclings anläggning i Gävle skapar problem för återvinningen av förpackningar i närområdet eftersom materialet normalt fraktas till den drabbade anläggningen. Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), arbetar intensivt för att hitta alternativa lösningar och vädjar nu till invånarna i Gävle att, så långt det är möjligt, avvakta med att gå till återvinningen tills hanteringen är löst.

- Vi är otroligt tacksamma till alla som återvinner och har du som konsument och invånare i Gävle med omnejd möjlighet att behålla dina förpackningar och tidningar hemma ytterligare någon vecka så ökar det våra möjligheter att se till att materialet tas om hand på bästa sätt, så att det sedan kan återvinnas, säger Kerstin Wärn, regionchef på FTI.

Allt material som samlas in på återvinningsstationerna i Gävleområdet transporteras normalt till den drabbade anläggningen för omlastning och balning. FTI arbetar nu intensivt för att hitta andra platser för lagring och vidare transport under den här perioden, men tror att det kan ta någon dryg vecka innan det fungerar helt optimalt.

Återvinningsstationerna i följande områden är drabbade; Gävle, Hofors, Sandviken, Ockelbo, Tierp och Älvkarleby. Återvinningsstationerna är till för hushållens förpackningar och tidningar och innebär att vi tar tillvara på det material vi förbrukar och kan se till att det kan användas på nytt.

På FTI:s hemsida hittar återvinnare närmaste återvinningsstation. Där ser man också när en station töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

För mer information, vänligen kontakta:

Kerstin Wärn, regionchef på FTI, 020-088 03 10, kerstin.warn@ftiab.se

• fti, förpacknings- och tidningsinsamlingen

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) ansvarar för insamling och återvinning av förpackningar och tidningar från landets hushåll via återvinningsstationer och fastighetsnära insamlingsplatser. FTI ägs till lika stora delar av de fyra materialbolagen Returkartong, Svensk Plaståtervinning, Svenska Metallkretsen och Svensk Glasåtervinning. Läs mer på www.ftiab.se