Förrådsstädning i samband med Återvinningens dag – så återvinner du rätt

Hösten är den årstid då många genomför förrådsrensningar och gårdsstädningar, vilka ofta slutar med en vända eller två till återvinningen. Enligt en ny plockanalys från FTI, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, hamnar en fjärdedel av allt material som lämnas till landets återvinningsstationer fel. I samband med Återvinningens dag den 29 september vill FTI lyfta vikten av återvinning och ge tips och råd kring hur du kan göra för att sortera rätt.

Under hösten är det många som tar tag i garage-, vinds- och förrådsrensningen, håller gårdsstädningar eller stänger sina lantställen. Är du en av dem som planerar att rensa ut och återvinna under hösten är du inte ensam. Statistik från FTI, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, visar att hela 97 % av Sveriges invånare återvinner sina förpackningar och tidningar. Samtidigt visar en plockanalysav material som samlats in på FTI:s återvinningsstationer att ungefär en fjärdedel av allt som lämnas där hamnar fel. I samband med återvinningens dag vill FTI passa på att sprida kunskap om återvinning och sortering, så att så många förpackningar som möjligt ska kunna återvinnas och få nytt liv.

– Alla vinner när du återvinner, men det är också viktigt att sakerna återvinns rätt. Vår senaste statistik visar att mycket av det som hamnar på våra återvinningsstationer egentligen hör hemma på kommunens bemannade återvinningscentral. Återvinningens dag är ett utmärkt tillfälle att lära sig ännu mer om var de olika sakerna ska lämnas och hur man källsorterar. När man återvinner rätt så kan gamla förpackningar och tidningar bli till nya och användas om och om igen. Att återvinna är något som alla kan göra för att bidra till en bättre miljö, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.

Statistik från FTI visar att plast är det materialslag som anses svårast att källsortera. En av anledningarna till det uppges vara att det finns flera olika sorters plast, vilket kan vara en förklaring till varför saker som hör hemma på kommunens bemannade återvinningscentral ofta hamnar på återvinningsstationerna. En tumregel när det kommer till återvinning är att förpackningar och tidningar lämnas på FTI:s återvinningsstationer eller i miljörummet och att allt annat hör hemma på kommunens bemannade återvinningscentral.

– Plastleksaker är en av de vanligaste sakerna som hamnar på återvinningsstationen men som inte hör hemma där. Det är ett exempel på saker som ska lämnas direkt till kommunens bemannade återvinningscentral eftersom det inte är en förpackning. Vi vill att det ska vara lätt att göra rätt. På vår webbplats ftiab.se har vi till exempel en sorteringsguide där du enkelt kan söka fram hur en förpackning ska sorteras, eller om du är osäker på om något är en förpackning eller inte, säger Veronica Foberg Gustafsson.

När rätt sak lämnas på rätt plats kan materialet återvinnas i så hög grad som möjligt. Det bidrar till att vi kan minska användningen av jungfrulig råvara och på så vis hushålla med jordens resurser.

Omslagspapper och chipspåsar är exempel påförpackningar som ofta hamnar i fel återvinningskärl. En vanlig missuppfattning är att omslagspapper sorteras som tidning, men det är i själva verket en pappersförpackning. Ett tips när förpackningar som chipspåsar ska återvinnas är att testa att knyckla ihop påsen. Vecklar den ut sig igen ska den sorteras som plast, behåller den sin form ska den sorteras som metall.

---

För ytterligare information, vänligen kontakta: Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, veronica.foberg.gustafsson@ftiab.se, 070-212 16 44