FTI inleder samarbete med textilinsamlare i Laholm

Ett nytt avtal mellan FTI och Björkåfrihet i Laholm ger boende möjlighet att utöver förpackningar och tidningar även lämna textilier på återvinningsstationerna. Samarbetet syftar till att underlätta för återvinnare som nu kan återvinna flera saker på samma plats.

– Samarbetet innebär att vi har en kontinuerlig dialog med Björkåfrihet och kan säkerställa att klädbehållarna töms och hanteras på ett bra sätt. Vi har på många platser idag ett problem med textilbehållare som ställs upp på och i anslutning till våra återvinningsstationer utan tillstånd från oss. När textilbehållarna inte hanteras väl, hålls vi ofta ansvariga för städning trots att det egentligen inte är vårt ansvar, säger Magnus Örnborg, regionchef på Förpacknings – och Tidningsinsamlingen, FTI.

Återvinningsstationer är till för närboende hushåll och ger dem möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning. På ett antal stationer i Laholm kommer man inom kort alltså även kunna lämna in textilier.

– Av utrymmesskäl finns textilinsamling inte på alla stationer, men vi hoppas att den ytterligare service som nu finns via Björkåfrihet kommer underlätta och användas av återvinnare i Laholm, säger Magnus Örnborg, FTI.

På FTI:s hemsida hittar återvinnare enkelt en återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig. Där ser man också när en station töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

För grovsopor och annat avfall hänvisar FTI till fastighetsägares miljö- eller grovsoprum eller till information på kommunens hemsida. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden de är placerade.

För mer information:
Magnus Örnborg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
magnus.ornborg@ftiab.se

Fakta: På www.ftiab.se/sortering finns tips på vad som är en förpackning och hur man sorterar. Få svar på vanliga myter om återvinning, www.ftiab.se/myter. För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.