Gotland får två nya återvinningsstationer

Under juni månad kommer två efterlängtade återvinningsstationer till Gotland. Den ena ställs ut i Hemse (parkeringen Bangårdsgatan) och den andra i Visby Hamn. Förpackningsinsamlingen (FTI) har med hjälp och engagemang från kommunen lyckats hitta platser för de nya stationerna.

– Vi är väldigt glada att kunna möta den efterfrågan som finns. Gotlänningarna och sommargäster på Gotland är fantastiska på att återvinna, och nu hoppas vi att de ska bli ännu bättre, säger Kerstin Wärn, regionchef på Förpackningsinsamlingen, FTI.

Återvinningsstationer är till för närboende hushåll och ger dem möjlighet att lämna sina förpackningar av papper, plast, metall och glas till återvinning, vilket väsentligt bidrar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar och produkter.

– Med de båda nya stationerna på plats hoppas jag att vi kan underlätta för invånarna i närområdet att på ett enklare sätt återvinna sina förpackningar, säger Kerstin Wärn, FTI.

På FTI:s hemsida hittar återvinnare enkelt en återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig. Där ser man också när en station töms och städas, www.fti.se/privatperson/hitta-atervinningsstation.

Mindre företag och verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.fti.se/foretag/verksamhet.

För grovsopor och betalsäckar hänvisar FTI till kommunens återvinningscentral eller fastighetsägares miljö- eller grovsoprum. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden de är placerade.

För mer information:
Kerstin Wärn, regionchef, Förpackningsinsamlingen
kerstin.warn@ftiab.se

Fakta
: På www.fti.se/privatperson/sorteringsguiden finns tips på vad som är en förpackning och hur man sorterar. För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.