Kraftig ökning av plastförpackningar till återvinning

Statistiken för 2013 vad gäller insamlade förpackningar och tidningar från hushåll är nu klar. Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) driver återvinningsstationer i hela Sverige, från Ystad till Haparanda, och subventionerar insamling från 1,2 miljoner hushåll. Statistiken presenteras på FTI:s hemsida och redovisas per kommun och invånare.

19,5 kilo av förpackningar av glas per person lämnades åter 2013 (att jämföras med 19,11 kilo år 2012). För pappersförpackningar landade den på 12,4 (11,92) kilo, plastförpackningar på 5,7 (4,87), metallförpackningar på 1,59 (1,54) och för tidningar på 31,5 (34,55) kilo. Detta är en ökning för samtliga materialslag, förutom tidningar. För förpackningar av glas är, likt tidigare år, även materialet från verksamheter medräknat.

Vi är mycket glada för den kraftiga ökningen av plastförpackningar som vi fått in, säger Kent Carlsson, vd på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Dels därför att det nationella målet för återvinningsgrader hittills kvarstått att nå. Men dels, och framför allt, för den nytta i minskad koldioxidutsläpp varje förpackning gör när den återförs till nytt material, istället för att ta upp mer olja ur jordskorpan.

Läsandet av papperstidningen minskar
Insamlingen av mängden tidningar per person/invånare minskar i samma takt som konsumtionen av tidningspapper minskar. FTI:s delägare Pressretur AB ansvarar för återvinningen av returpappret.

De nya läsarvanor som elektroniska media möjliggör, ser vi slår igenom även i mängden tidningar som vi får in i vår återvinning, säger Andreas Boo, vd på Pressretur. Förändringen i läsvanor är inte enbart ett svenskt fenomen utan en global företeelse.

Det insamlade pappret blir nytt tidnings- och hygienpapper. Returpapper är ett viktigt komplement till färska fibrer från skogen. Fibrerna kan återanvändas upp till sju gånger innan de blir obrukbara.

En gåva till kommande generationer
Varje förpackning och tidning som lämnas till återvinning på en återvinningsstation eller i ett fastighets-nära miljörum går till någon av de materialåtervinnare som FTI har kontrakterat. Där blir gamla glas- och pappersförpackningar nya, plastförpackningar blir till byggrör, blomkrukor eller bilinredning och metall smälts ned och blir nytt material.

Vi är tacksamma för det arbete svenska hushåll lägger ned för att ge detta bidrag till kommande generationer, avslutar Kent Carlsson.

Siffrorna uppdelade per kommun hittar du här

Den så kallade återvinningsgraden blir klar först senare i år när verksamhetsinsamling och konsum-tionsförändringen är beräknad.

Kent Carlsson, vd, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Tel: 08-566 144 12