Smidigare återvinningsstationer i Värmland

I Karlskoga och Degerfors blir nu återvinningen enklare och mer lättillgänglig för hushållen. Förpacknings- och Tidningsinsamlingens (FTI) satsning på att upprusta sina återvinningsstationer i Karlskoga och Degerfors kommuner är nu klar. Upprustningen är ett led i FTI:s pågående arbete att över hela landet göra det smidigt för hushållen att bidra till återvinningen.

Nya gröna behållare har ersätt de gamla rullkärlen vilket ger ett enhetligt insamlingssystem i de båda kommunerna. Dessutom bidrar det till renare stationer, då de större behållarna minskar risken för att de ska bli fulla. Behållarna ska inte behöva tömmas lika ofta, det blir färre transporter som ger bättre ekonomi och inte minst, bättre miljö.

De nya behållarna hittar du på återvinningsstationerna i Karlskoga vid:

• Konsum Löten på Bigatan
  • Bakom Konsum vid Skrantahöjdstorget/Melkavägen
  • Vårdhemsparken på Mineralvägen

I Degerfors har utbytet skett vid:

• Bruket vid Odelbergsvägen
  • Garagelängan på Skolgatan
  • Posten Agen på Telegatan
  • Folkets Park vid Lundagatan
  • Strömtorp vid Armgärdesgatan/Strömtorpsvägen

– Jag räknar med att detta ska uppmuntra hushållen att i ökad grad källsortera och lämna sina förpackningar till återvinning, säger Håkan Wennersten, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, som speciellt efterlyser fler förpackningar av plast, - tänk om vi kunde vara lika duktiga på att lämna plastförpackningar till återvinning som vi är att källsortera glasflaskor och tidningar.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall samt tidningar och glas. I ett större perspektiv bidrar återvinningen och tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar till att vi inte slösar på jordens ändliga resurser i onödan.

Stationen är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral.

Håkan Wennersten, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 031-92 76 26, Mobil: 070-677 71 60

hakan.wennersten@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.

• Karlskoga