Strängnäs får ytterligare en återvinningsstation

Strängnäs får ytterligare en återvinningsstation

Nu blir det enklare i vardagen för alla återvinnande hushåll att lämna förpackningar och tidningar. Den 25 oktober ställs en ny återvinningsstation ut på pendlarparkeringen på Kvartsgatan i Gorsinge, Strängnäs. Den nya platsen är resultatet av ett gott samarbete mellan Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) och Stängnäs kommun.

–Det är roligt att kunna öka på antalet återvinningsstationer i Strängnäs och vi är glada att kunna tillgodose de behov som finns, säger Jenny Randborg, regionchef på Förpacknings – och Tidningsinsamlingen (FTI).

Återvinningsstationer är till för närboende hushåll och ger dem möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning, vilket väsentligt bidrar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar och produkter.

– Den nya stationen underlättar för boende i Strängnäs att sortera sina förpackningar på ett enkelt sätt. Vi hoppas bara att återvinningsstationen endast används för det den är avsedd för, hushållens förpackningar, säger Jenny Randborg, FTI.

På FTI:s hemsida hittar återvinnare enkelt en återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig. Där ser man också när en station töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

Företag och andra verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

För grovsopor hänvisar FTI till fastighetsägarens miljö- eller grovsoprum eller till information på kommunens hemsida. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden de är placerade.

Jenny Randborg, Regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI)

jenny.randborg@ftiab.se

Fakta

Det ska vara lätt att göra rätt. Artisten Magnus Carlson återvinner musik i FTI:s kampanj, http://latgammaltblinytt.se/. På FTI:s hemsida kan du se kortfilmer och testa dina återvinnarkunskaper i quizet Åter-vinneriet, www.ftiab.se/atervinneriet. Du får också svar på många av dina frågor på www.ftiab.se/sortering och www.ftiab.se/myter.

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.