Svenska folkets källsortering minskade växthusgasutsläppen med 500 000 ton under 2022

Den höga viljan att källsortera förpackningar i Sverige har stor effekt på utsläppen av växthusgaser. Det visar ny statistik från Förpackningsinsamlingen, FTI. Utsläpp av hundratusentals ton CO2e uteblev förra året tack vare alla förpackningar som invånarna i Sverige lämnade in till återvinning. Statistiken tydliggör att klimatvinsterna blir stora när många väljer att källsortera förpackningar som till exempel pizzakartonger och konservburkar.

Svenska folket är bra på att källsortera och uppger att de i snitt lämnar 8 av 10 förpackningar till återvinning. De förpackningar som Sveriges invånare lämnade till återvinning via FTI:s insamlingssystem förra året bidrog till undvikna utsläpp motsvarande hela 528 891 ton CO2e. Det motsvarar utsläpp från att köra 66 000 varv runt jorden med en bensinbil.

- Statistiken visar tydligt att källsortering och återvinning faktiskt gör skillnad. Vi är bra på att källsortera i Sverige, men vi behöver fortfarande bli ännu bättre. För varje förpackning som sorteras ut och återvinns minskar klimatavtrycket, säger Malin Ryding, kommunikationschef på FTI.

Statistiken visar också att om alla förpackningar som hamnade i restavfallet förra året i stället hade källsorterats och lämnats till återvinning, hade det inneburit minskade utsläpp motsvarande 1,6 miljoner flygresor tur och retur mellan Göteborg och Stockholm. Dessutom visar statistiken klimatvinsterna för olika förpackningar och material. Till exempel att för varje kilo plastförpackningar som lämnas till återvinning i FTI:s insamlingssystem, i stället för slängas i restavfallet, minskar utsläppen med två kilo CO2e. Det innebär undvikna utsläpp motsvarande exempelvis en mil med en bensinbil.

- De allra flesta källsorterar just för att man vill bidra till en bättre miljö. Att lämna sina förpackningar till återvinning är en enkel sak som alla kan göra för att spara på naturresurser, minska den totala energiförbrukningen och sänka koldioxidutsläppen. Tillsammans kan vi göra stor skillnad för ett mer hållbart samhälle, säger Malin Ryding.

Lista - om du källsorterar en av dessa förpackningar i veckan under ett år motsvarar det:
    1. Pizzakartong = att micra 185 matlådor i tre minuter
    2. Konservburk = att brygga 495 kannor kaffe
    3. Flaska olivolja = 73 resor med kollektivtrafiken à 10 km med stadsbuss
    4. Diskmedelsflaska = 290 km med elbil
    5. Fiskpaket i plast = 200 km med elcykel

För ytterligare information, vänligen kontakta:
    Malin Ryding, kommunikationschef Förpackningsinsamlingen, FTI, press@ftiab.se

Om statistiken
    Klimatnyttan av att återvinna är framtagen genom att jämföra klimatpåverkan från att lämna en förpackning i FTI:s insamlingssystem, med klimatpåverkan av att förbränna motsvarande förpackning, inklusive klimatpåverkan av att ersätta den förpackning som förbränts med nyproducerat material. Statistiken baseras på underlag från FTI och de materialbolag som hanterar återvinningen av FTI:s förpackningar samt schabloner för förbränning respektive nyproduktion av förpackningsmaterial, från LCA-databaser och IVL.

Om Förpackningsinsamlingen
    Förpackningsinsamlingen (FTI) ansvarar för insamling av förpackningar från landets hushåll via återvinningsstationer och fastighetsnära insamlingsplatser. FTI ägs av fyra materialbolag; Svensk Plaståtervinning, Returkartong, Metallkretsen och Svensk Glasåtervinning, som i sin tur ägs av branschorganisationer och företag som tillverkar, säljer, fyller eller återvinner förpackningar. Insamlingsansvaret för förpackningar går över till Sveriges kommuner den 1 januari 2024. I samband med det avvecklas FTI som bolag, och delar av verksamheten går över i det nystartade bolaget Näringslivets Producentansvar. Läs mer på www.fti.se.