Två återvinningsstationer i Kristianstad tas bort

Under vecka 41 tas återvinningsstationerna på Hedentorpsvägen/Alevägen och Södra Piggagatan bort, bland annat på grund av minskade insamlingsmängder samt nedskräpning på platsen. Förpackningsinsamlingen, FTI, hänvisar nu återvinnare till närliggande återvinningsstationer i området samt till fastighetsnära insamling.

Insamlingen av hushållens förpackningar står inför en stor förändring då Sveriges kommuner tar över ansvaret för insamlingen och återvinningsstationerna vid årsskiftet. Kristianstadsborna är duktiga på att källsortera sina förpackningar och vi ser att fler och fler nyttjar möjligheten till fastighetsnära insamling. I takt med att den fastighetsnära insamlingen byggs ut minskar också behovet av återvinningsstationerna, även om de flesta sannolikt kommer att finnas kvar under ett antal år.

- Båda dessa stationer är utsatta för nedskräpning och det samlas inte in så stora mängder förpackningar just här, därför har vi tagit beslutet att inte driva stationerna vidare. Från och med nästa år blir det upp till Renhållningen i Kristianstad att avgöra vilka platser som har behov av återvinningsstationer framöver, säger Kerstin Wärn, regionchef på FTI.

Tills vidare hänvisar FTI återvinnare till närliggande återvinningsstationer i området. Vilken station som är närmast finns också att hitta på FTI:s webbsida: https://fti.se/privatperson/hitta-atervinningsstation

För mer information:
Kerstin Wärn,Regionchef på Förpackningsinsamlingen (FTI)
kerstin.warn@ftiab.se

Information om källsortering och förpackningar: