De röda ringarna från FUB:s logotyp har fått sällskap av manifestationens kampanjknapp med texten "Assistans är frihet, rädda LSS".

"Assistans är frihet! Rädda LSS!" – manifestationer imorgon med RBU, FUB och många fler

"Assistans är frihet! Rädda LSS!" – manifestationer på över 20 platser i landet på lördag den 3 december.

FUB står bakom manifestationens tre huvudkrav om nödstopp för indragna assistansbeslut, att det måste bli ett slut på förtalet av assistansen och att LSS behöver stärkas.

Många av FUB:s medlemmar får inte längre det stöd och den service som LSS var tänkt att ge dem och läget har blivit allvarligt för många, särskilt för dem med personlig assistans. Tillämpningen av LSS behöver återställas genom förtydliganden av lagen, anser FUB.

- Vi kräver tillägg till direktiven till den pågående LSS-utredningen utifrån FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, säger Thomas Jansson, förbundsordförande för Riksförbundet FUB.

- Nu talas det bara om kostnader, men det politikerna borde fokusera på är att återställa LSS enligt intentionerna som fanns från början, om ett liv med delaktighet, självbestämmande och goda levnadsvillkor. Som det är nu bryter vi mot internationella överenskommelser. Sverige har skrivit under FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Stärk LSS – stärk oss!

Anna Hildingsson, Riks-Klippans ordförande talar om stöd i vardagen och trygghet:

- De får ju inte dra in på våra rättigheter för då kan vi inte ”Leva Som Svensson”. Det finns de som inte går utanför dörren om de inte har någon som kommer och säger ”ska vi gå ut?”. Man måste ha någon man litar på och känner igen.

Klippan är en self advocacy-organisation av FUB:s medlemmar som har utvecklingsstörning.

Markus Petersson, också från Riks-Klippans styrelse, har personliga assistenter.

- Utan assistans så hade jag inte kunnat vara så engagerad i föreningslivet som jag är, inte varit med och påverkat som jag är, säger Markus.

- Jag hade inte heller kunnat åka på semester så som jag gör ibland. Sen är det också en trygghet för mig och alltid ha någon i närheten, eftersom jag inte kan göra så mycket själv utan hjälp av någon annan person.

Rädda LSS-manifestationer 3 december 2016

RBU startade uppropet "Assistans är frihet! Rädda LSS!" och FUB och många andra funktionshinderorganisationer anslöt sig och manifesterar nu på lördag för mänskliga rättigheter genom LSS och personlig assistans.

Läs mer om vad LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, betyder för FUB:s målgrupp, barn och vuxna med utvecklingsstörning och deras anhöriga: www.fub.se/LSS

Manifestationen sker på dessa orter och kanske fler: Gällivare, Luleå, Umeå, Sundsvall, Östersund, Gävle, Falun, Karlstad, Örebro, Uppsala, Västerås, Eskilstuna, Stockholm, Norrköping, Linköping, Jönköping, Tranås, Kalmar, Trollhättan, Göteborg, Helsingborg, Malmö, Kristianstad.

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. FUB står för Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning. Vi är drygt 25 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.