Markus Petersson, Inre Ringen Sveriges ordförande, och Anders Lago, FUB:s förbundsordförande

Riksförbundet FUB: Personer med sjuk- och aktivitetsersättning måste omfattas av det nya jobbskatteavdraget

Regeringen har idag meddelat att ett nytt jobbskatteavdrag kommer att föreslås i höstbudgeten. Enligt statsminister Ulf Kristersson innebär förslaget att personer med låga och medelhöga inkomster ska få behålla mer pengar efter skatt.

En grupp som har väldigt låga inkomster är personer med intellektuell funktionsnedsättning. Enligt FUB:s rapport Fångad i fattigdom? kan en person gå back 1 700 kronor varje månad.

– På grund av tidigare beslut om jobbskatteavdrag och politiska prioriteringar är skatten på sjuk- och aktivitetsersättning redan högre jämfört med löner och pensioner, säger riksförbundet FUB:s förbundsordförande Anders Lago. Det innebär att personer med intellektuell funktionsnedsättning som inte kan arbeta får ännu mindre pengar kvar i plånboken.

Den ekonomiska utsattheten beror bland annat på låga ersättningsnivåer och hög skatt, samtidigt som möjligheterna att få ett arbete är små. Den kritiserade omorganiseringen av Arbetsförmedlingen har inneburit ett sämre stöd till personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det är svårare att få rätt stöd från myndigheten, medel som skulle gått till lönebidragsanställningar lämnas tillbaka till staten och färre får möjlighet till arbetsträning och praktik.

– Vi förutsätter att jobbskatteavdraget kommer gälla de som har sjuk- och aktivitetsersättning, säger Inre Ringen Sveriges ordförande Markus Petersson. Regeringen kan inte utesluta grupper med hänvisning till arbetslinjen utan att samtidigt satsa ordentligt på att personer som har sjuk- och aktivitetsersättning ska få ett arbete.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB, liksom många andra som delar vår grundsyn.

Inre Ringen organiserar FUB:s medlemmar som har IF.

Mimmi Thor

Presskontakt Presskommunikatör 08-508 866 68