Markus Petersson, ordförande Inre Ringen Sverige, och Anders Lago, förbundsordförande Riksförbundet FUB.

Riksförbundet FUB: ”Ambitionen att förbättra ekonomin för personer med IF är närmast obefintlig.”

Riksförbundet FUB:s rapport om den ekonomiska situationen för personer med intellektuell funktionsnedsättning (IF), “Fångad i fattigdom?”, visar att en 27-åring med IF kan gå back 1 300 kronor varje månad. Det är många faktorer som påverkar ekonomin för personer med IF och Riksförbundet FUB anser att regeringen behöver göra en helhetsöversyn av den ekonomiska situationen.

I Riksförbundet FUB:s årliga rapport ”Fångad i fattigdom?” analyseras olika parametrar som kan påverka en person med IF:s ekonomi. Årets uppdatering av rapporten visar att en 27-årig person med IF kan gå back drygt 1 300 kr i månaden.

– Rapportens siffror är nedslående. Men det är resultatet av dagens ersättnings- och skattesystem. De är ogenomtänkta, orättvisa och får grava konsekvenser för många personer med IF, säger Anders Lago, förbundsordförande för Riksförbundet FUB.

Den främsta anledningen till fattigdom hos personer med IF är nivåerna i sjuk- och aktivitetsersättningen. 2003 till 2020 ökade medellönen med 52 procent. Under samma period ökade sjuk- och aktivitetsersättningen med 29 procent. Utredningen “En mer ändamålsenlig beräkning av sjukersättning och aktivitetsersättning” syftade till en ökad jämlikhet och stärkt ekonomisk trygghet för bland annat personer med IF. Men den lade regeringen ner år 2022.

– Regeringens uppräkningar på 9,14 procent för sjuk- och aktivitetsersättningen i år räcker inte. Det behövs en helhetsöversyn av regelverket för att säkerställa långsiktig ekonomisk trygghet, säger Anders Lago.

Ytterligare en faktor som påverkar ekonomin för personer med sjuk- och aktivitetsersättning är den så kallade ”Funkisskatten”. Den innebär att personer med sjuk- och aktivitetsersättning betalar mer skatt än löntagare med motsvarande inkomst. Anledningen är att skattereduktionen som finns för sjuk- och aktivitetsersättning inte är lika stor som för löntagare och pensionärer.

– Att regeringen valt att lägga ner en oerhört viktig utredning och behålla ’Funkisskatten’ tyder på att ambitionen att förbättra ekonomin för personer med IF är närmast obefintlig, säger Anders Lago.

– Man straffas ekonomiskt för att man har en funktionsnedsättning. Sjuk- och aktivitetsersättningen ska följa löneutvecklingen och "Funkisskatten" måste avskaffas, säger Markus Petersson, ordförande Inre Ringen Sverige.

Funktionsrätt Sverige hänvisar till ”Fångad i fattigdom?” i sin alternativrapport till FN:s kommitté för rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Alternativrapporten är en uppföljning som ska komplettera kommitténs granskning av hur Sverige efterlever och genomför funktionsrättkonventionen. Kommittén kommer sedan med rekommendationer på åtgärder som Sverige behöver vidta för att uppfylla konventionens krav. Riksförbundet FUB:s förhoppning är att rekommendationerna även omfattar den svåra ekonomiska situationen för personer med IF.

Kategorier

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning (IF) ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med IF och deras anhöriga är medlemmar i FUB, liksom många andra som delar vår grundsyn.

Inre Ringen organiserar FUB:s medlemmar som har IF.

Mimmi Thor

Presskontakt Presskommunikatör 08-508 866 68