FundedByMe och investeraren Springfield Project inleder samarbete för att skapa fler svenska tillväxtraketer

Pressrelease

FundedByMe och the Springfield Project inleder samarbete för att skapa fler svenska tillväxtraketer

Stockholm, 12 Oktober 2015

Crowdfundingplattformen FundedByMe och investeraren Springfield inleder ett samarbete för att lyfta flera svenska tillväxtbolag

FundedByMe och Springfield lanserar idag ett samarbete med syfte att ge svenska tillväxtbolag tillgång till mer kapital och det nätverk som krävs för att växa.

Avtalet innebär att Springfield i ett första skede viger två platser i sitt acceleratorprogram för bolag som har för avsikt att inom ett år resa kapital via FundedByMe. Bolagen får tillgång till Springfields lokaler, Investment Managers samt en grundinvestering på upp till 500 000 SEK.

Samtidigt som acceleratorprogrammet påbörjas, initierar bolagen också förberedelser inför en större kapitalresning via FundedByMe. Ambitionen är att Springfield går in som lead investor, med möjlighet att genomföra en A-runda tillsammans med investerare från FundedByMes globala nätverk.

”För Springfield är detta ett naturligt steg att ta”, säger Anna Settman, grundare och VD för Springfield. ”Vi vill säkerställa att våra tillväxtbolag får tillgång till såväl kapital som nätverk för sin fortsatta utveckling och tillsammans med FundedByMe bygger vi en stark modell för svenska tillväxtbolag att accelerera från. Vi är övertygade om att crowdfunding är framtiden och att det är ett starkt komplement till mer traditionella investeringar.”

”Vi är mycket glada över samarbetet”, säger Daniel Daboczy, grundare och VD för FundedByMe. ”För oss är samarbetet med Springfield ett viktigt steg i att etablera crowdfunding som ett starkt finansieringsalternativ för tillväxtbolag, ett sätt att utöver finansiering få snabb marknadsvalidering och hitta engagerade ambassadörer som fungerar som bolagets tillväxtmotor. Samarbetet ger också unika möjligheter för våra investerare att komma in tidigt i vad som kan komma att bli framtidens svenska tillväxtraketer.”

Ansökan till The Springfield Project är öppen fram till och med början av november. Springfield träffar entreprenörer löpande så vänta inte med att söka på www.thespringfieldproject.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Johannes Hobohm, Associate, The Springfield Project

T 0702900750

E johannes.hobohm@thespringfieldproject.se

Lena Flykt Rosén, Head of Partnerships, FundedByMe
T 0702-86 66 12
E lena@fundedbyme.com

Om FundedByMeFundedByMe är en ledande internationell aktör inom ägar- och lånebaserad crowdfunding. Bolaget har tillfört mer än 150 miljoner SEK i finansiering till över 420 företag från 25 länder. Medlemsbasen utgör ett snabbt växande nätverk av mer än 58 000 investerare från 170 länder. FundedByMe har lokal närvaro i länder runt om i Europa och i Singapore, med huvudkontor i Sverige. FundedByMe har uppmärksammats i internationell press av the Wall Street Journal, TechCrunch, Wired, the Guardian och Forbes. Det internationella teamet kommer från Microsoft, Spotify, Facebook, Rocket Internet, Klarna, Accenture, investment banking, ABB och flertalet start-ups.

Om Springfield

The Springfield Project investerar två gånger om året i start up-bolag. Den initiala investeringen är på upp till 500 000 per bolag, med möjlighet till ytterligare investeringar om 2-10 miljoner. The Springfield Project bidrar utöver investeringen med erfarenhet och coachning från några av Sveriges mest rutinerade och framgångsrika entreprenörer. Sedan hösten 2014 har The Springfield Project investerat i 14 bolag: bland annat bilbesiktning och bilservice marknadsplatsen Carly, grupplåneförhandlaren Bolånegruppen, den digitala begravningsbyrån Lavendla, dentala e-handelsbolaget Prodentor och det moderna förvaringsalternativet Boxgard med hög servicegrad. The Springfield Project har även genomfört en A-runda på fem miljoner kronor i rekryteringsplattformen Cruitway.

• springfield project
  • anna settman