Detta händer på Funka för livet i Växjö idag

Idag klockan 12.00 öppnar äntligen Funka för livet vårens mässa i Tipshallen i Växjö. Över hundra utställare finns på plats för att visa intressanta tjänster och produkter, och dagen är full av roliga inslag i form av uppvisningar och föreläsningar.

Funka för livet är mässan för dig som själv har någon form av funktionsnedsättning, för dig som är anhörig och för dig som är yrkesverksam i området. Med funktionsnedsättning menar vi alla olika former, det kan vara ryggmärgsskada, blindhet, CP-skada, OCD, demens, autism eller annat. Nytt för i år är att mässan även vänder sig till seniorer, som kan behöva hjälp med olika saker för att förenkla vardagen.

Programpunkter under dagen:

12.30-13.00 - Madeleine Harby Samuelsson - Funktionshinderpolitik

Statssekreterare Madeleine Harby Sameulsson håller öppningstal med fokus på aktuell funktionshinderpolitik.

13.00-13.30 - Uppvisning servicehundar – Service- & Signalhundsförbundet

Under uppvisningen får vi ta del av vad hundarna kan hjälpa till med i vardagen, till exempel att dra av vantar eller öppna dörrar.

14.40-15.10 - Matglädje ger livskvalitet - Anette Andersson, Findus special food

Det ska vara trevligt att äta. Oavsett ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning är det en rättighet att få mat som ser aptitlig ut. Dessutom skall den ha rätt portionsstorlek och ha en konsistens som är lätt att tugga och svälja. Anette Andersson, anställd på Findus Special Foods, berättar om deras mål att producera mat som kan ätas med god aptit.

15.30-16.15 - På lika villkor i skola och på arbetsplats – Komikapp

Skola och arbete På lika villkor – Hur kan man ge barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska svårigheter bättre förutsättningar i skolan? Hur kan man ge bättre förutsättningar på arbetet? Marie Holmlund, arbetsterapeut för Komikapp AB diskuterar dessa viktiga frågor.

16.30-17.15 - Nollvision – svenskt Demenscentrum

Lars Sonde föreläser om Svenskt Demenscentrums utbildningssatsning; Nollvision – För en demensvård utan tvång och begränsningar.

17.30-19.30 Kulturfestival

Kulturfestivalen i samarbete mellan Idé & Kunskapscentrum Kronoberg och Studiefrämjandet Växjö sätter fokus på kultur och eget skapande för barn, unga och vuxna med särskilda behov. Uppträden med musik, trolleri & allsång. Med bl.a. Ensemble Cor, Crazy Daze och Mattias Trollkarl

Läs mer i den officiella mässtidningen