Funkisfestivalen intar Stockholm Waterfront

Största tävlingen hittills – Nu släpps biljetterna till Funkisfestivalens riksfinal.

Den 26 augusti avgörs vem som vinner årets upplaga av tävlingen. Finalen hålls på Stockholm Waterfront. Tolv bidrag har kvalificerat sig genom deltävlingar och semifinaler. Det finns gott om biljetter nu, men alla tidigare år har biljetterna sålts slut, och till båda semifinalerna såldes alla biljetter väldigt fort. Detta är den nionde upplagan av Sveriges största sångtävling för personer med funktionsnedsättning inom LSS.

–Alla våra artister är redan vinnare, säger Björn Kamsvåg, ordförande för Föreningen Funkisglädje som arrangerar festivalen.

Stor expansion inför årets tävling
Föreningen Funkisglädje har vuxit kraftigt från femton deltagande orter 2018 till hela tjugotvå orter i år. Det innebär också många fler artister. Sammanlagt har flera hundra artister deltagit på olika nivåer. Med hjälp av bidrag från Postkodstiftelsen har föreningen kunnat få mycket större spridning i Sverige. Nya orter i år är Falkenberg, Linköping, Gävle, Sigtuna, Vallentuna, Nacka, Borås och Uppsala. Fler deltagare innebär också att Funkisfestivalen vuxit ur Cirkus där man hållit sin final i flera år. Därför går finalen i år på Stockholm Waterfront som tar in över 2 000 i publiken. Tack vare expansionen hade man också två semifinaler. (se bifogade filmer)

Fullt ös med 12-mannaorkester på Waterfront
De tolv artisterna har valt en bred repertoar. I finalen får vi höra allt från rock'n'roll, ballader, dansband till kärlekssånger. Det blir både egenskrivna låtar och covers. Nu kommer kapellmästare Per Ove "Knappen" Stålknapp att arrangera om alla låtar för den större orkestern som kommer att spela live på finalen.

–Det är unikt att få spela med såna här proffshela bandet spelar vanligen med de största stjärnorna i Sverige, men varje år ber de att få vara med och spela på Funkisfestivalen också, säger "Knappen".

Årets konferencierer och jury ännu inte offentliggjorda
Prisutdelare i finalen är Anette Helenius, som i vanliga fall är projektledare för SVT:s Melodifestival.
Som vanligt kommer festivalen att ledas av två skickliga programledare. Det är ett viktigt uppdrag som tidigare skötts av bland andra Linda Bengtzing, Doreen Månsson, Jenny Strömstedt och Fredrik Berling. Vilka som blir årets konferencierer meddelas inom kort. Stay tuned.

I finalen avgörs vem som vinner av en jury viktat mot publikens röster. Jurymedlemmarna kommer inom kort att presenteras.

Hektisk vår för artisterna
Många av artisterna som har deltagit på olika nivåer kommer att anlitas för framträdanden på andra håll under våren. Det är till exempel vanligt att de får sjunga på kommunevenemang, nationaldagsfirande, företagsevent och liknande. Det gäller inte bara finalisterna utan även många av de andra artisterna. Om du är intresserad av att bjuda in någon av våra artister till ett lämpligt evenemang, eller om du vill träffa någon av dem för en intervju, kontakta projektledare Ann Epstein.

Här är länk till finalbiljetterna

Här är finalbidragen i bokstavsordning:

• Amanda Lindqvist och Martin Stenberg, Uppsala: Aldrig ska jag sluta älska dig
  • Elin Scherdin, Upplands Väsby: We´re not gonna take it