10 filmer om fler och bättre LSS-bostäder

Under 3 veckor har Funktionshinderbanan varit ute på en 80 mil lång cykelturné för fler och bättre LSS-bostäder. Initiativtagaren Robin Berkhuizen cyklade i mål i Gävle den 29 september och förvånas över hur illa det är ställt. Resultatet är tio kortfilmer om hur samhället kan bygga fler och bättre LSS-bostäder

Robin Berkuizen som är initiativtagare till Funktionhinderbanan har cyklat 80 mil en side-by-side-cykel* från Landskrona till Gävle. Längst vägen har han pratat med psykologer, politiker, boende och närstående som tycker, tänker och bestämmer i frågan om hur ett bra LSS-boende ska se ut.

- Det har varit många fina möten. Jag förstod att det vara illa redan innan jag började cykla. - hur bristen på LSS-bostäder gör att kommunerna akutbygger sämre bostäder för personer med särskilda behov. Men att det var så här illa visste jag inte.

Utifrån alla samtal har Funktionshinderbanan publicerat tio filmer om hur man kan bygga fler och bättre LSS-bostäder. Men det har inte bara handlat om den hopplösa bristen på bostäder, menar Robin

- Dels har vi skräckhistorier som Sofie som fått vänta tio år på en bostad (avsnitt 5), Ängelholms kommun som inte planerar att bygga nya LSS-bostäder på flera år trots att det står 7 personer i kö (avsnitt 2) och om oroliga föräldrar som tar saken i egna händer för att bygga ett boende åt sina barn när samhället inte gör det (avsnitt 8 och 9). Men det finns också ett fantastiskt engagemang och massor av kunskap såsom i Botkyrka kommun där ansvarig politiker varit ute och provjobbat på LSS-hem för att förstå hur man kan förbättra miljön för denna grupp (avsnitt 6) och ett aktivitetshus i Växjö med idéer om hur vi med teknikens hjälp kan bygga in mer aktivitet i bostäderna (avsnitt 3).

Nästa år i september går Funktionshinderbanan av stapeln igen. Då kommer man delvis följa upp de samtal man haft ute i kommunerna.

Bakom projektet står psykolog Bo Hejlskov Elvén, Riksförbundet FUB och företaget Emrahus som bygger LSS-hem. Se alla avsnitten på www.funktionshinderbanan.se/category/avsnitt/

* En side-by-side-cykel används på LSS-bostäder så att personalen kan ta ut de boende på cykelturer.