80 mil på cykel för fler och bättre LSS-hem

Många med särskilda behov får vänta väldigt länge på en LSS-bostad och ofta är bostaden inte så pass anpassad som den skulle kunna vara. Det gör hemmet till en vardaglig hinderbana för dem som bor där menar kampanjen Funktionshinderbanan som nu ger sig ut på en 80 mil lång cykelturné för fler och bättre LSS-bostäder. 11 september går startskottet i Landskrona och man kommer cykla i 3 veckor.

Initiativtagaren Robin Berkuizen kommer cykla på en side-by-side-cykel från Landskrona till Gävle och prata med psykologer, politiker, boende och närstående som tycker, tänker och bestämmer i frågan om hur ett bra LSS-boende ska se ut.

- Vi tycker att de med särskilda behov ska slippa att vänta i flera år på en lägenhet och att de har rätt till ett hem som fungerar som ett stöd, inte en hinderbana i vardagen, säger Robin Berkuizen, initiativtagare till Funktionshinderbanan och VD för företaget Emrahus.

Det finns en brist på LSS-hem i mer än hälften av landets kommuner enligt Boverket. Kommuner bygger om lägenheter och kontor för att hinna ifatt men det är svårt och tar lång tid att bygga om den typen av fastigheter till LSS-hem för personer med särskilda behov.

- Listan är lång med missar där man glömmer eller inte känner till anpassningar som behöver göras för att hemmen ska bli bra. Exempelvis installeras lysrör i LSS-hem - trots att vissa personer med autism kan uppleva lysrörsljus som ett kraftig blinkande stroboskop*, säger Bo Hejlskov Elvén, leg. psykolog som stödjer projektet Funktionshinderbanan.

Bakom projektet står psykolog Bo Hejlskov Elvén, Riksförbundet FUB och företaget Emrahus.

På följande ställen stannar Funktionshinderbanan till:

11 september: Häljarp (Landskrona)

12 september: Ängelholm

13 september: Ljungby

14 september: Växjö

15 september: Kalmar

18 september: Värnamo/Jönköping

20 september: Norrköping & Söderköping

21 september: Botkyrka

22 september: Stockholm

25 september: Stockholm

26 september: Uppsala