Hudiksvall antar Funktionshinderbanans utmaning att praktisera på LSS-boende

Hudiksvall är en av åtta kommuner som hittills antagit en utmaning från Funktionshinderbanan om att skicka ansvarig politiker på praktik på ett LSS-boende.

För andra året cyklar Funktionshinderbanan 80 mil för fler och bättre LSS-hem för personer med särskilda behov. I år utmanar initiativtagaren Robin Berkhuizen landets LSS-ansvariga kommunpolitiker att göra praktik på ett LSS-boende.

Hudiksvall blev tidigare i år utsedd till Årets LSS-kommun och nu väljer man även att skicka Henrik Persson (S), ordförande i Social och omsorgsnämnden på praktik på ett av kommunens LSS-gruppbostäder under maj månad.

- Jag kommer att praktisera på en av kommunens gruppbostäder på varierande tider under dygnet. Både vardag och helg. Jag ser väldigt mycket fram emot detta, kommer bli otroligt spännande och lärorikt att få arbeta med och lära känna de boende och personal på boendet. Att få se hur vardagen, det dagliga arbetet och de boendes tillvaro utanför sammanträdesrummet är vad jag mest ser fram emot, säger Henrik Persson

Henrik Persson kommer även dela med sig av sina lärdomar i Funktionshinderbanans sociala medier. Åtta andra kommuner, däribland Gävle, Örebro, Västerås och Malmö har antagit utmaningen.

FUB i Hudiksvall/Nordanstig.

Karin Eriksson är ordförande för FUB (Riksförbundet för personer med utvecklingsstörning) i Hudiksvall/Nordanstig.

- Jag tycker det är bra att Henrik, ordf. i social och omsorgsnämnden går ut på praktik och ser hur det fungerar i verkligheten. Det man skulle önska är att han fortsatte och praktiserade på fler gruppbostäder för att se skillnad på hur det kan vara. Dessutom vill man ju att det inte bara är Henrik som går ut på praktik utan fler politiker för att få en större förståelse för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Att Hudiksvalls kommun har utsetts till Årets LSS-kommun är roligt och det finns positiva initiativ som kost och motion men även problem inom fritidsaktiviteter.

Inspiration från Botkyrka

Idén till utmaningen kommer från andra kommuner som skickat sina politiker på praktik för att skapa bättre förståelse för den verklighet de beslutar om. Botkyrka kommun som blev LSS kommun 2016 är ett exempel på detta. Initiativtagaren till Funktionshinderbanan Robin Berkhuizen har även tidigare i år genomfört en veckas praktik på ett LSS-boende i Skåne.

Om Funktionshinderbanan

För andra året i rad cyklar initiativtagaren Robin Berkhuizen 80 mil för fler och bättre LSS-hem. Cykelturen avgår från Stortorget i Gävle den 10 september och avslutas 29 september i Göteborg. Längst vägen intervjuas personer som tycker, tänker och bestämmer i frågan om fler och bättre LSS-bostäder för personer med särskilda behov. Intervjuerna blir till 10 videoavsnitt som kan ses i sociala medier. Se förra årets avsnitt här.